- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Delhaize heeft een proefproject opgestart met de dierentuin van Planckendael in Mechelen. Fruit en groenten die niet meer consumeerbaar zijn voor de klanten, zullen vanaf nu geschonken worden aan de dieren. In eerste instantie wordt er zo tot 20 ton fruit en groenten gerecupereerd dat anders in de vuilbak zou belanden.
De strijd tegen voedselverspilling is al langer een prioriteit voor Delhaize. Met de ambitie om tegen 2020 geen enkel product meer te hoeven weggooien, zijn er doorheen de jaren al verschillende initiatieven genomen. Onverkochte goederen worden hoofdzakelijk weggeschonken aan liefdadigheidsorganisaties zoals de voedselbanken, maar nu gaat Delhaize ook samenwerken met dierentuin Planckendael.
De bedoeling van de samenwerking is om fruit en groenten die niet meer consumeerbaar zijn, te schenken aan de dierentuin om zo als dierenvoeding te dienen. Het gaat ondermeer over appels met rotte plekken, gekneusde peren,... Kortom, groenten en fruit die de klanten zelf niet meer kunnen consumeren. Zo zou er 20 ton fruit en groenten per jaar in de maag van olifanten of buffels belanden in plaats van in de vuilbak.
Delhaize benadrukt dat het Planckendael-project enkel gaat om producten die niet meer geschikt zijn voor consumptie. “We werken al jaren samen met de voedselbanken en lokale organisaties om niet-verkochte producten te herverdelen om zo hulpbehoevende mensen te helpen én zo effectief de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Het gaat hier altijd om producten die nog consumeerbaar zijn en de houdbaarheidsdatum niet hebben overschreden. Naast deze producten zijn er ook die we niet kunnen herverdelen omdat ze niet meer consumeerbaar zijn voor klanten/hulpbehoevende mensen. Delhaize wil ook hiervoor een oplossing vinden en wil de producten die toch niet meer voor menselijke consumptie geschikt zijn een tweede leven geven.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?