- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Delhaize verloor in het vierde kwartaal van 2014 bijna 1,20% marktaandeel. Vooral Colruyt profiteerde daarvan: de marktleider noteert met 26,50% zijn hoogste marktaandeel ooit. Dat schrijft De Standaard op basis van cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
De sociale onrust blijft nazinderen bij Delhaize. Vorige week bleek nog dat de stakingen en lege rekken bij de retailer een grote impact hadden op de vierde kwartaalcijfers: de Belgische winkels boekten in het vierde kwartaal bijna 7% minder omzet dan in 2013. En ook het marktaandeel van Delhaize kreeg klappen: het zakte in Q4 naar 24,10%. Dat is meer dan 1,15% lager dan in het vierde kwartaal van 2013, schrijft De Standaard op basis van Nielsen-cijfers.
Colruyt: hoogste marktaandeel ooitHet is vooral Colruyt dat van het verlies van Delhaize profiteert: de retailer uit Halle heeft een marktaandeel van 26,50%, meteen het hoogste marktaandeel ooit. De marktleider vergroot zo de kloof met de nummer 2 (Delhaize) tot minstens 2,4%.
Wilt u een breder zicht op het Belgische retaillandschap? In maart wordt een retailposter meegestuurd met Gondola Magazine #206, die onder andere de verschillende marktaandelen van de Belgische foodretailers samenbrengt. Nog niet geabonneerd? Klik hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?