Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
Delhaize huldigde vandaag in Kasterlee een eerste snellaadstation in samenwerking met specialist Electra in. In de komende maanden zullen tot 1.200 snellaadpunten geplaatst worden. Electra investeert 100 miljoen euro in het project.
Electra en Delhaize slaan de handen in elkaar voor een project waarbij in totaal zo’n 1.200 snellaadpunten op parkings van de supermarktketen zullen geïnstalleerd worden. Dat zijn er minder dan wat Delhaize vorig jaar aankondigde, toen het sprak over 1.800 laadpunten. Met de installatie wil de supermarktketen een extra service aan zijn klanten aanbieden. Op termijn komt er een digitale integratie met het SuperPlus-getrouwheidsprogramma om klanten nog meer voordelen te bieden. “Het is de ambitie van Delhaize en Electra om een sterke en tastbare link te maken tussen de snellaadpunten op de parkings en de winkels zelf. Zo zullen de wekelijkse promo’s verschijnen in de app van Electra en denkt Delhaize eraan om klanten bij elke laadbeurt korting te laten verdienen”, meldt Delhaize in een persbericht. “Hoe meer je je wagen oplaadt bij een snellaadpunt, hoe meer kortingen je dus bij elkaar kan sparen. Hiermee zorgt Delhaize voor nog meer voordelen voor zowel potentiële als bestaande klanten.” Bezoekers kunnen bij Delhaize elektrisch opladen aan 0,65€ per kilowattuur.
Wat is de motivatie van de retailer? Het is niet direct financieel: Chloë Thoelen, Senior Vice President Strategy, Digital & Business Development, bevestigt dat Electra het project financiert (€100 miljoen), en ook alle inkomsten zal halen uit automobilisten die de dienst gebruiken, waarbij de betaling wordt gedaan met een bankpas, opwaardeerkaart of via de Electra-app. “We willen als retailer actief meewerken aan de transitie naar een duurzame mobiliteit door automobilisten de kans te geven hun wagen op hun rijtraject of bijvoorbeeld tijdens de wekelijkse boodschappen op te laden”, zegt Illya Van Den Borre, Senior Vice- President Human Resources, Corporate Affairs & Sustainability bij Delhaize. “We hopen ook nieuwe klanten aan te trekken. Voorbijgangers bijvoorbeeld, die hun wagen willen opladen en van die gelegenheid gebruik maken om snel boodschappen te doen”, vertelt Illya Van Den Borre. Dat is perfect mogelijk want een winkelbezoek duurt gemiddeld zo’n 35 à 40 minuten, de tijd waarmee een gemiddeld elektrisch voertuig volledig opgeladen kan worden aan een laadpunt van Electra. De laadpunten zijn ook toegankelijk voor buurtbewoners. Vlaanderen mikt tegen 2025 op 35.000 laadpunten op zijn grondgebied. Vandaag zijn er 30.400 publieke en semi-publieke laadpunten. Ook andere retailers investeren in laadpalen. Zo heeft Lidl in ons land 300 laadpunten en wil het naar 500 in 2025 en zal Colruyt-dochter DATS in de komende vijf à zes jaar 10.000 laadpunten installeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?