- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Delhaize Groep heeft in het derde kwartaal een nettoverlies van 87 miljoen euro opgestapeld. Hoewel de omzetgroei iets hoger ligt dan de verwachtingen, is het vooral de Balkanketen Delta Maxi die de groep zuur opbreekt.
De laatste dag van Pierre-Olivier Beckers als CEO van Delhaize wordt getekend door dubbelzinnige derdekwartaalcijfers. Enerzijds is de gerealiseerde omzet van de groep (5,34 miljard euro) hoger dan wat analisten verwachtten, anderzijds lag de onderliggende bedrijfswinst (176 miljoen euro) onder diezelfde verwachtingen.
Balkan Het zijn vooral de slechte resultaten van Delta Maxi (Albanië en Montegro), die het groepsresultaat drukken. “Als gevolg van een lager dan verwachte groei van de opbrengsten en winstgevendheid bij Maxi, en een verslechterend economische klimaat, boekten wij een bijzonder waardeverminderingsverlies van €195 miljoen op goodwill en merknamen”, klinkt het. Zonder het negatieve effect van Delta Maxi, zou de groep zelfs 108 miljoen euro winst geboekt hebben, becijferde De Tijd. In andere regio’s deed Delhaize het dus aanzienlijk beter.
Amerika In de VS, toch een tijd lang het zorgenkind van Delhaize, steeg de omzet met 2,2% tot 3,3 miljard euro. De bedrijfswinst valt dan weer 20% lager uit, door onder andere prijsverlagingen. België Ook in thuisland België kan Delhaize uitpakken met een omzetgroei van 4,3% (tot 1,3 miljard euro), maar daalde de bedrijfswisnt met 20% door prijsverlagingen, promoties en licht verhoogde verkoop-, algemene en administratieve kosten.
“In België hebben we ons marktaandeel behouden, onder meer dankzij de uitbreiding van ons netwerk en een hogere vergelijkbare omzetgroei. Als gevolg van onze beslissing om prijsinvesteringen en promoties te verhogen, is onze winstgevendheid gedaald. In Zuidoost-Europa blijven we ons marktaandeel behouden of zelfs vergroten in de drie grootste markten. Dit leidde tot een verdere verbetering van de winstgevendheid voor de regio als geheel”, reageert Beckers op zijn laatste dag als CEO. ?“Voor 2013 herhalen we ons vertrouwen dat de Groep een onderliggende bedrijfswinst van minstens €755 miljoen aan ongewijzigde wisselkoersen zal genereren en een vrije kasstroom van ongeveer €500 miljoen.” Morgen treedt Frans Muller officieel in dienst als nieuwe CEO van Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?