Op 25 oktober reikt sectororganisatie Comeos naar jaarlijkse gewoonte de Mercuriusprijs uit, de prijs voor het meest geslaagde winkelconcept van het jaar. Dit jaar gaat de keuze tussen 11 laureaten, waaronder Lidl en Delhaize.
Wie volgt Carrefour Mons Les Grands Près (foto) op als winkelconcept van het jaar? Op die vragen weten we volgende maand het antwoord, tijdens de uitreiking van de Mercuriusprijs.
Comeos kiest de winnaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op retailexperts zoals Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Gino Van Ossel (Professor Retail en Trade Marketing bij Vlerick Business School) en onze eigen Silvie Vanhout (The Retail Academy).
Deze onafhankelijke jury selecteerde elf laureaten uit de ingezonden dossiers. Ze zijn daarbij vooral op zoek gegaan naar winkelconcepten waarbij innovatie en beleving centraal staan. Kunnen de winkels de klanten verrassen? Is de winkel een (online) uitstapje waard? Slagen zij er in een meerwaarde te creëren op een al dan niet mature markt?
De laureaten
Op basis van die criteria werden de volgende elf (en geen tien, zoals eerder aangekondigd) winkelconcepten geselecteerd:
○ Mediamarkt Wilrijk
De nieuwe winkel is volledig opgebouwd rond omnichannel en winkelbeleving.⇒ Ontdek het concept hier
○ Lidl of the Future
Winkelbeleving, efficiëntie en duurzaamheid staan centraal.
○ Wellopet
Het dierenzorgcentrum met een dierenartsenpraktijk, een trimsalon, gedragstherapeuten en events. ⇒ Ontdek het concept hier
○ Atelier Veritas
De voldoening van het maken en het plezier van het delen. ⇒ Lees hier meer over het concept
○ VandenBorre Kitchen
Talloze mogelijkheden en oplossingen voor jouw keuken.
○ Brantano
Een gloednieuw winkelconcept waarin zowel jong als oud hun gading vindt: ‘like a walk in the park’.
○ HEMA
Overzichtelijkheid en een frisse uitstraling door een ombouw van de winkels naar een ‘worlds' concept.
○ Delhaize Online
De webshop die inspireert en de customer journey efficiënt maakt.
○ Fox & Cie
Speelgoed voor het leven, duurzaam, authentiek, kwalitatief en creatief.
○ The Belgian Chocolate House
Een innovatief concept met het beste van onze Belgische chocolade en biscuits.
○ Sublime Shop
Een unieke conceptstore met intelligente robots.
Prestigeprijs
De Mercuriusprijs is geen geldprijs. Het is een prestigeprijs want de bekendste retailexperts van dit land beoordelen het concept. Het is wel een hele eer én een opsteker voor het hele bedrijf. "Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een echte erkenning en een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen", aldus Comeos.