- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Onder directe verkoop verstaat men: De ‘home parties’ (77%), de deur-aan-deur-verkoop (9%), en de verkoop aan huis waarbij de verkoper eerst een afspraak maakt met zijn potentiële klant vooraleer hij langskomt (14%).
Omzetstijging van 7% volgens de FedisDe totale omzet van de directe verkoop in 2008 bedroeg 147 miljoen euro. Dat is een stijging met 7% ten aanzien van vorig jaar. Het gemiddelde bedrag per klant bleef ongeveer constant: 49,6 € in 2008 tav 51,15 € in 2007. De sector investeerde vooral in een betere expertise naar de klant toe en meer verkopers op de baan. Het aantal mensen dat vorig jaar een home party bezocht, bedroeg 2,7 miljoen.Juwelen in opmars Van de producten die worden verkocht in de directe verkoop, zijn vooral de juwelen aan een duidelijke opmars bezig, met een omzetstijging van 34%. De verkoop van textiel tekende eveneens een stijging van 16% op tav vorig jaar. En ook cosmetica en schoonmaakproducten stijgen licht. De verkoop van boeken en keukenbenodigdheden blijft status-quo. Keukengerei en cosmetica nemen elk een dik kwart van het marktaanbod in de directe verkoop voor hun rekening. Juwelen 16%, schoonmaakproducten en boeken elk 8%, textiel 4%, wijnen 2% en diensten allerhande 6%.Directe verkoop werft aanDe directe verkoop is - anders dan in andere sectoren - in volle expansie volgens de Fedis. In 2008 waren 21.108 werknemers tewerkgesteld, een stijging van meer dan 5%. We stellen vooral een groei vast van zelfstandigen in bijberoep (+10%) en occasionele zelfstandigen (+11%). Die maken samen 93% van het totale personeelsbestand van de directe verkoop uit. Heel wat mensen zijn bereid ’s avonds wat bij te verdienen om hun inkomen in deze periode van economische crisis aan te vullen. Het eerste trimester van 2009 bevestigt de stijgende tendens van 2008. De directe verkoop ‘boomt’ volgens de Fedis, hetgeen ons lichtjes overdreven lijkt, voor een stijging van omzet "single digit" (7%), een stabiele spendering per klant en het feit dat de inflatie gemiddeld hoog lag tijdens de periode die hier aan bod komt.Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?