Winkelcentrum Docks Bruxsel opent de deuren in Brussel. Het is het eerste nieuwe winkelcomplex in Brussel in meer dan 30 jaar.

Na drie jaar intensieve arbeid door duizenden werkers, gaat Docks Bruxsel op 20 oktober officieel open. Het winkelcentrum telt 44.000 m² aan retail- en horecaoppervlakte en verzamelt 113 merken.

Docks Bruxsel biedt zowel premium winkelketens als Michael Kors, G-Star, Superdry, en Liu.Jo als meer betaalbare gezinsmerken (Camaïeu, Kiabi, Sergent Major, JBC…). Samsung opent er zijn allereerste Experience Store en Kiabi zal er zijn eerste Belgische vestiging openen. Dockx Bruxsel heeft ook een Experience Store met een oppervlakte van 76 m2, die voor concept stores en originele, tijdelijke projecten is bestemd.

De grote internationale merken staan er samen met kleine onafhankelijke Belgische boetieks (Les Cupcakes d’Émilie, Nuit de Folie, Blooming, Sole, FOX&Cie…) en vormen een aanbod dat voor 40% uniek is ten opzichte van de andere commerciële centra in Brussel.

Docks Bruxsel beperkt zich niet alleen tot winkels, maar biedt ook een ruime keuze aan recreatiemogelijkheden, restaurants, ontspanning en culturele activiteiten. Zo zijn er 8 bioscoopzalen (White Cinema), is er een indoor recreatiepark (Koezio) en een evenementenhal met een capaciteit van 1.500 personen. Bovendien wordt 11% van de commerciële oppervlakte ingenomen door horeca. 

Met het brede aanbod en een bereikbare ligging, verwacht Dockx Bruxsel na drie jaar al 8 miljoen bezoekers per jaar te trekken.

 

Unizo: "Geen belevingscentrum"

Zelfstandigenorganisatie Unizo is niet te spreken over het nieuwe winkelcentrum. De organisatie vindt dat Docks Bruxsel geen "belevingscentrum" is geworden zoals beloofd, maar een klassiek shoppingcenter. "Unizo heeft de komst van dit winkelcentrum altijd met argusogen gevolgd, en hechtte van bij aanvang weinig geloof aan de belofte 'dat het om veel meer dan een klassiek shoppingcenter zou gaan, met een groot belevingsgehalte'", aldus topman Karel Van Eetvelt, "Net dat engagement van de projectontwikkelaar vormde nochtans de basis voor het afleveren van de nodige socio-economische vergunning." Volgens Unizo gaat het om "niet meer dan het zoveelste banale winkelcomplex, dat andermaal de concurrentie aangaat met de winkelstraten in de omliggende Brusselse en Vlaamse gemeenten." ​