- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Duitse hypermarktketen Globus is gestart met een proefproject om te observeren hoe de klanten zich in de winkel bewegen tijdens het shoppen. De techniek die ze gebruikt is nieuw: de winkelkarren worden uitgerust met een Bluetoothzendertje. Zo kan men niet alleen zien welke routes de klanten volgen, maar ook voorspellen wanneer ze zich naar de uitgang bewegen. Het wordt zo onder andere gemakkelijker om de pieken aan de kassa’s op te vangen.
Voorlopig blijft de test beperkt tot één van de Globus-winkel, meldt Lebensmittel Zeitung. De proef duurt tot het einde van het jaar en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Innovative Retail Laboratory (IRL), een onderdeel van het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie.
De caddies zijn uitgerust met een Bluetoothzendertje en de gegevens worden afgelezen door ontvangers die overal in de winkel zijn geplaatst. De klanten zelf worden in drie groepen onderverdeeld: de snelle shoppers; zij die hun boodschappen voor de week doen; en zij die doorheen alle gangen lopen. Met een algoritme wordt voorspeld hoe lang ze in de winkel zullen blijven. Zo kan men het personeel aan de kassa’s op voorhand aanpassen aan de drukte.
Een extra voordeel van het systeem is dat men beter in kaart kan brengen hoe aantrekkelijk – of niet – bepaalde delen van de winkel zijn.
Het is niet het eerste experiment met het volgen van de consument in de winkel. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zweden lopen al enkele jaren proeven met ‘instore tracking’. Die gebruiken echter de signalen van de mobiele telefoons om hun eigenaars in de winkel te volgen, wat vragen opwerpt omtrent het respecteren van de wetgeving op de privacy. De Duitsers zijn zeer streng op dat gebied.
Het voordeel van de test bij Globus is dat de anonimiteit voor de volle 100% wordt gewaarborgd: men volgt het karretje, niet de klant. Maar dan heeft dan weer als nadeel dat Globus geen gepersonaliseerde aanbiedingen kan doen.
Dat neemt niet weg dat Globus ook aan de supermarket van de toekomst werkt en – alweer in samenwerking met het IRL - aan futuristische systemen ontwikkelt. Zo worden nieuwe vormen van interactie met de klant ontwikkeld en getest: gepersonaliseerde verkoopadvies via ‘pratende’ producten, intelligente winkelkarren die een route volgen aan de hand van een boodschappenlijst, thuis helpen bij het opstellen van die lijst dankzij kunstmatige intelligentie, en dergelijke meer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?