Interview "Durf verder te kijken en bepaal waar het grootste potentieel ligt voor uw klant"
Met nog twee weken te gaan voor het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy, vroegen wij Tom Cornelis, commercial lead bij GfK en spreker op dit evenement, wat de deelnemers zoal kunnen verwachten.
Zoals elk jaar rond deze tijd houdt Gondola Academy op 24 maart zijn Shopper & Trade marketing congres, waarbij het onder meer ook zijn befaamde Shopper Marketing-poster zal voorstellen dat een overzicht biedt van de bestedingsgewoonten van Belgische gezinnen op basis van gegevens die GfK verzamelde bij een panel van 6.000 gezinnen. Sprekers op het congres zijn onder meer Bram Vromans (country digital manager bij Ikea), Bart Vangramberen (general manager van Charlier-Brabo Group), Christophe Janssens (head of marketing bij Charlier-Brabo Group), David Kestermans (directeur marketing, Digital & ICT bij Carrefour België) en Tom Cornelis (commercial lead bij GfK). "De lockdowns en andere blokkades zijn, hoop ik, eindelijk achter de rug”, zegt die laatste tevreden. "Maar welke sporen hebben zij nagelaten op het koopgedrag van de Belgische consument in 2022? En hoe zit het met de inflatie?” Deze en andere vragen zullen worden besproken op 24 maart in Kinepolis Imagibraine. Bij wijze van voorproefje sprak Tom Cornelis ook over enkele bevindingen van de Shopper Marketing-poster van Gondola Academy.
De feedback van consumenten over de Belgische retail verbetert jaar na jaar. Waaraan ligt dat?
Deze scores zijn een verdienste van de Belgische retailsector. De opwaartse trend geeft duidelijk aan dat de Belgische shoppers de meeste initiatieven die in de winkels worden genomen waarderen.
De score voor de parameter "voordeel" blijft daarentegen wel dalen. Hoe komt dat?
Als consumenten voortdurend horen en lezen dat de prijzen zullen stijgen, wordt dit een self-fulfilling prophecy die een negatieve invloed heeft op de prijsperceptie.
Ook Jumbo zag zijn score dalen op de poster van 2022. Hoe kan u dit verklaren?
De eerste score van Jumbo dateerde uit zijn begindagen. Toen wist de Nederlandse keten veel punten te scoren dankzij zijn fans van het eerste uur. Nu bereikt Jumbo echter een breder publiek via een groter aantal winkels, wat betekent dat zijn score normaler is geworden.
Hebben Belgische retailers er nog steeds baat bij om zich van hun concurrenten te onderscheiden?
Natuurlijk moeten retailers hun eigen accenten benadrukken. Belgen gaan naar minder winkels, dus deze zijn gericht op een specifieker publiek. En dat is precies waar de uitdaging ligt. Niet iedereen kan en moet in alles de beste zijn. De nadruk moet liggen op een assortiment dat relevant is voor een specifieke koper. Met andere woorden, probeer je als retailer niet te veel te verdelen over elke categorie en referentie. Durf verder te kijken en zoek uit waar het grootste potentieel ligt voor jouw koper. Dit leidt tot keuzes... maar het maakt ook optimalisatie en differentiatie mogelijk.
Shopper & Trade marketing congres
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Schrijf u dan snel in voor het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy op 24 maart.