E-commerce kan met kleine veranderingen duurzamer worden
iStock
De brancheverenigingen BeCommerce en SafeShops.be presenteerden maandag de resultaten van een nieuwe studie over duurzaamheid in e-commerce. Uit de studie blijkt dat een paar kleine aanpassingen het aantal geretourneerde pakketten met 10% kunnen verminderen en het winkelen duurzamer kunnen maken.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de e-commerce sector. Naast de logistiek of de gebruikte transportmiddelen zijn retourzendingen een ander punt dat de ecologische voetafdruk van een online retailer aanzienlijk kan vergroten. Een van de uitdagingen voor de verschillende spelers in de sector is dan ook het implementeren van een retourbeleid dat gericht is op het verminderen van het aantal geretourneerde pakketten, benadrukten BeCommerce en SafeShops.be deze maandag, in de marge van de presentatie van de 'Return2Sender' studie die Why5Research afgelopen maart uitvoerde. "De resultaten van de studie geven aan dat er verschillende manieren zijn om deze beperking te realiseren. Technologie stelt ons in staat verder te gaan op dit gebied. Voor ons is dit een geweldige kans om aan te grijpen in het kader van de verduurzaming die momenteel gaande is", legt Greet Dekocker, managing director van BeCommerce, uit. "Er wordt op vele vlakken al hard gewerkt aan duurzame oplossingen. Ik denk aan duurzaam transport, geoptimaliseerde routes, geoptimaliseerde verpakkingen, enz. Als we daar ook nog een vermindering van retourzendingen aan kunnen toevoegen, wordt e-commerce langzamerhand een zeer duurzame manier van winkelen." Drie baanbrekende maatregelen De studie van Why5Research identificeerde en testte in een reële omgeving, in samenwerking met de webshops Torfs.be en Zeb.be, drie maatregelen die een impact kunnen hebben op het verminderen van het aantal geretourneerde goederen: het toevoegen van een maattabel, het toevoegen van advies over maten en het toevoegen van foto's genomen door andere consumenten. Door bijvoorbeeld een maattabel toe te voegen aan de productpagina van twee schoenenmerken die op Torfs.be worden verkocht, daalde het aantal geretourneerde verpakkingen met 5%. Volgens de studie komt dit overeen met een vermindering van 68 kg CO2 voor dit ene assortiment schoenen en een gemiddelde besparing van 7,5 euro per retourzending, oftewel meer dan 10% van de gemiddelde transactiewaarde. Ook de toevoeging van visueel maatadvies op de productpagina van sommige op Zeb.be verkochte kledingstukken leidde tot een vermindering van het aantal teruggezonden aankopen, net als de toevoeging van foto's van andere consumenten op sommige producten van de Torfs-site. Een genuanceerd debat BeCommerce en SafeShops.be wijzen erop dat niet alle online retailers gelijk zijn als het gaat om retourzendingen. Bij sommige producten - kleding, schoenen, meubilair... - is de bezorgdheid veel groter dan bij andere. Daarom pleiten de verenigingen voor een genuanceerd debat over deze kwestie. "E-commerce en retourzendingen zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de publieke opinie wordt de hele e-commerce sector vaak over één kam geschoren. Bij veel productcategorieën, zoals voedings- of schoonheidsproducten, is er weinig of geen sprake van retouren. Beleidsmaatregelen moeten altijd met dit gegeven in het achterhoofd worden bekeken", aldus Greet Dekocker. Tot slot benadrukt BeCommerce het belang om de mogelijkheden van technologie ten volle te benutten. "We vinden het interessant om te zien dat eenvoudige en gemakkelijk te implementeren maatregelen het aantal retourzendingen effectief kunnen verminderen. En dit is nog maar het begin. In China hebben experimenten met virtuele paskamers de retourzendingen in sommige gevallen met 30 tot 54% verminderd. Het is dan ook onze verantwoordelijkheid om te onderzoeken hoe we online winkels kunnen ondersteunen in hun duurzaamheidsstrategie", besluit Greet Dekocker.