- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel het omzetcijfer van e-commerce jaar op jaar met 25% groeit, is de Belgische consument nog geen fervent online shopper. Pas over 12 jaar zal de online handel op gelijke voet met de offline retail staan, zegt Tom Staelens van digitaal bureau Wijs.
E-commerce staat volgens een recent onderzoek ('Global Perpective on Retail: Online Retailing' van Crushman & Wakefield) slechts in voor zo’n 3% van de totale omzet in de Belgische retail. Dat aandeel zal nog groeien, maar het zal nog even duren vooraleer de offline retail even zwaar weegt als de online verkoop. “Het duurt waarschijnlijk nog zo’n 8 à 12 jaar vooraleer e-commerce een volwassen “extra” kanaal wordt om omzet te genereren”, zegt Staelens. Het aandeel Belgen dat online koopt stijgt immers te traag volgens Wijs. Toch staat België op de 15de plaats in de wereldwijde top van landen met een sterk e-commerce potentieel (Crushman & Wakefield).
On- en offline combineren is dan ook aangewezen volgens Staelens. “Vandaag is er een shift waarbij e-commerce een ingang vormt naar shoppen - overal! De retailer die offline wilt winnen, moet online en offline weten te inspireren en adviseren”, zegt hij.
Lees ons artikel over Bricks en Clicks in de Gondola van juni-juli. Hebt u nog geen abonnement op ons magazine? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?