Intermarché by Mestdagh
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Intermarché by Mestdagh
Een maand nadat Intermarché de Mestdagh-winkels heeft overgenomen, hebben de betrokken winkels meer klanten aangetrokken dan voorheen, waaronder een nieuw cliënteel dat meer prijsgevoelig is.
De voormalige Mestdagh/Carrefour-klanten lijken vlot hun weg naar Intermarché by Mestdagh te vinden: 1 op 2 vaste klanten van de voormalige keten komt nog wekelijks terug, zo blijkt uit cijfers van retail intelligence specialist Accurat. Het bedrijf wijst er ook op dat klantentrouw heel vaak veel meer om locatietrouw gaat dan om merkentrouw. “Supermarkten zien in januari doorgaans minder bezoekers dan in december”, vertelt Bart Muskala, CEO van Accurat. “Dat is traditiegetrouw een uitloper van de vele kerst- en eindejaarsinkopen in de maand december. Het is het geval voor alle supermarktspelers in ons land, buiten voor de nieuwe Intermarché by Mestdagh-winkels, waar het aantal bezoeken met 17,5% steeg in vergelijking met een maand eerder."
De vraag is of Intermarché by Mestdagh deze groei kan consolideren. 4 op de 10 huidige bezoekers zijn nieuwsgierige kopers die al geruime tijd geen Mestdagh-Carrefour meer bezochten. Of deze grote groep in de toekomst zal terugkeren, is de hamvraag. “Nieuwsgierigheid van de lokale bezoekers is vaak de échte verklaring voor deze sterke groei en het effect vlakt doorgaans weer af,” weet de CEO te vertellen. Bovendien is het profiel van klanten die nu de winkels bezoeken veranderd. Intermarché by Mestdagh trekt meer prijsgevoelige klanten aan en minder gezinnen. “De trouwe Carrefour-klanten die momenteel de nieuwe winkels mijden, zijn net de families en de hogere middenklasse. Wil Intermarché zijn groei behouden, dan wordt het de uitdaging in hoeverre ze de familie-klant beter kan overtuigen. Het zijn net deze goed gevulde winkelmanden die men graag ziet passeren als retailer”, sluit Bart Muskala af.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?