In 2015 telden de Vlaamse Kringwinkels zo’n 5,6 miljoen klanten, 12% meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld kochten zij er elk 5,017 kilogram aan spullen, een recordcijfer.

De Kringwinkel zit in de lift. Vorig jaar zamelden de 128 Vlaamse kringloopwinkels 3% meer goederen (69.550 ton) in. Bijna de helft hiervan (46,5% of 32.336 ton) kreeg een tweede leven door verkoop in De Kringwinkels. 

De Kringwinkel haalde vorig jaar zo de doelstelling van 5 kilogram hergebruik per inwoner, een historisch hoog cijfer. In 2014 was dat nog 4,7 kg per Vlaming. Tegen 2022 willen de kringloopwinkels dat cijfer nog verder opkrikken naar 7 kg per Vlaming. 

Omzetstijging 

Het aantal transacties steeg vorig jaar met 12% tot 5,6 miljoen. Ook de totale winkelomzet nam toe tot € 48,16 miljoen (+6%). “Vorig jaar openden we 4 nieuwe winkels. Het verkleinen van de afstand tussen onze winkels en de mensen, zorgt ervoor dat ze ons meer goederen brengen, vaker een kijkje komen nemen en effectief tot een aankoop overgaan”, aldus Marleen Vos (algemeen directeur van KOMOSIE, de koepelorganisatie achter De Kringwinkel). 

Een andere oorzaak voor de groeiende populariteit van De Kringwinkels is de duurzaamheidstrend. “Steeds meer Vlamingen willen een steentje bijdragen aan de zorg voor het leefmilieu. Daarnaast is het feit dat wij werk bieden aan duizenden mensen die anders weinig jobkansens krijgen, voor veel mensen belangrijk”, aldus Vos.

De populairste producten bij de kringloopwinkels (in waarde) zijn textiel (34%), meubelen (21%), huisraad (19%), elektro (9%) en boeken & multimedia (7%).