In het eerste kwartaal van 2018 behaalde Ahold Delhaize een omzet van 14,9 miljard euro, een stijging van 2,5% bij constante wisselkoersen. In België, recht Delhaize de rug en weet het zelfs een groei van 4,1% te verzilveren, in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor.
Delhaize België recht de rug
Sinds de fusie van Ahold en Delhaize in 2016, wordt Delhaize België vaak gezien als de slechte leerling van de klas. Al is er beterschap in zicht. De CEO van Delhaize spreekt voor het eerste kwartaal van dit jaar namelijk over hoopgevende resultaten. De retailer wist zijn verkoop te doen stijgen met 4,1% (in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar) zodat het bedrijf een omzet behaalde van 1,245 miljard euro. Een stijging die volgens de groep te danken is aan verbeterde commerciële en operationele prestaties.
“Alle winkelformats kenden een solide groei, in vergelijking met vorig jaar, met toegenomen transacties en een hoger gemiddelde van de prijs van het winkelmandje. De winkels profiteren van nieuwe elementen in het commerciële plan en van de herpositionering van het bedrijf”, benadrukt Delhaize, dat verwijst naar de promotiecampagnes die gelanceerd werden om het prijsimago van Delhaize te verbeteren. “Naast de versterking van het commerciële plan, investeerde Delhaize in het proces van de productieketen, waardoor het de beschikbaarheid van producten in zijn winkels verbeterd heeft.”
Voor de eerste keer heeft Delhaize het ook over zijn e-commerce prestaties. Zo steeg de verkoop op Delhaize.be in het eerste kwartaal met 26,6% tot 12 miljoen euro. E-commerce genereert met andere woorden 1% van de totale omzet.
Hoewel de groep goede resultaten behaalt, gaan de onderliggende operationele cijfers lichtjes achteruit: ze zakten weg van 29 miljoen euro naar 28 miljoen euro. De onderliggende operationele marge daalde met 0,1%.
Ahold Delhaize
Als we naar de Ahold Delhaize groep kijken, behaalde het bedrijf een omzet van 14,9 miljard euro, goed voor een stijging van 2,5% bij constante wisselkoersen. Die groei is volgens Ahold Delhaize te wijten aan de goede prestaties van zijn fysieke winkels en de verder toegenomen groei van zijn online activiteiten. “Onze onderliggende exploitatiemarge is toegenomen tot 4,0% (tegenover 3,8% in dezelfde periode vorig jaar) en dat vooral dankzij de synergieën. De netto online verkoop is gestegen met 23% voor heel de groep, daarom willen we dat onze online verkoop tegen 2020 zo’n 5 miljard euro zal opleveren”, aldus Dick Boer, huidige CEO van de groep.
“We zijn tevreden met onze prestaties in het eerste kwartaal. Dat bewijst dat de verderzetting van onze ‘Better Together’-strategie zijn vruchten blijft afwerpen, door te zorgen voor een groei binnen de verkoop en de synergieën van de groep. Rekening houdend met onze grootte en onze leiderspositie aan de Oostkust van Amerika en in Europa, hebben onze grote lokale merken hun capaciteiten bewezen en hebben ze aangetoond dat ze voldoen aan de steeds wisselende behoeften en interesses van de consumenten”, besluit Boer.