- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het consumentenklimaat in Europa is tijdens het tweede kwartaal van 2016 sterk gestegen. Toch denkt de Belg niet dat de economische groei zal aanhouden. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van GfK.
Het consumentenklimaat voor de 28 lidstaten van de Europese Unie steeg van maart tot juni 2016 met een duidelijke 4,1 punten tot 13,1. Meteen het hoogste peil sinds maart 2008, toen het nog 16,8 bedroeg. Over heel de lijn is er een duidelijke stijging, maar tussen landen onderling zijn er wel veel verschillen.
Omdat tijdens de afgelopen drie maanden de media in de EU-landen voornamelijk werden gedomineerd door binnenlandse onderwerpen, zoals de verkiezingen in Oostenrijk en Spanje, de sancties tegen Rusland, de onderhandelingen over het nieuwe hulppakket voor Griekenland en de vluchtelingencrisis in Italië, ontwikkelden zich de indicatoren voor het consumentenklimaat eveneens verschillend.
Ondanks de bemoedigende economische groei gelooft de Belgische consument niet dat de opleving de komende maanden zal standhouden. Sinds maart daalden de economische verwachtingen namelijk (met 6,2 punten tot - 6,7) tot het laagste peil in drie jaar. Ten opzichte van juni vorig jaar boekte de indicator zelfs een verlies van 25,4 punten.
Ook wat zijn inkomen betreft, is de Belg niet erg optimistisch: de inkomensverwachting steeg dan wel met 5,3 punten, maar met de teller nog steeds op -17,6 was deze indicator in juni nog steeds duidelijk negatief.
Alleen het koopgedrag steeg in juni met 13 punten tot ruim boven zijn lange gemiddelde van 0. Dit betekent dat de meerderheid van de Belgische consumenten het wel raadzaam vindt om nu grote aankopen te doen. Of zedit daadwerkelijk zullen doen, is twijfelachtig gezien de negatieve verwachtingen wat betreft de economie en de persoonlijke financiële toestand.
Het consumentenonderzoek van GfK werd afgenomen voor de uitslag van het Brexit-referendum, dat dus geen impact heeft gehad op bovenvermelde cijfers. Mogelijk kan de Britse exit wel een deuk geven aan het Europese consumentenvertrouwen. “Het is alleszins te verwachten dat de onzekerheid die momenteel op de financiële markten heerst naar de consument op het Europese continent zal overslaan”, klinkt het bij GfK.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?