- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Elke maand houden Gondola Magazine en Brandialog een enquête onder een panel van ongeveer 500 consumenten. Deze maand vindt u op pagina 8 en 9, in onze rubriek Consumetrics, onze opiniepeiling over de consumptie en koopgewoonten van brood en gebak. Hierna volgen een aantal topics uit de enquête.
Belgen houden van brood en eten bij voorkeur elke dag vers brood. Maar tegenwoordig betekent vers in restaurants, supermarkten of bij de bakker dat het brood steeds vaker uit de vriezer komt, tenzij het voorgebakken is en soms zelfs … écht vers brood is. Maar proeven we het verschil? En wat nog belangrijker is, waar kopen we ons brood? En het gebak? In de supermarkt of bij de plaatselijke bakker?
Volgens 86,2% van de ondervraagde consumenten is brood voor hen een belangrijk dagelijks voedingsmiddel. En al kopen ze het brood liever bij de bakker (40,5%), het komt ook voor dat ze het in de supermarkt kopen (12,7%). Bijna 13% geeft aan brood doordeweeks in de supermarkt te kopen en in het weekend bij de bakker. De distributeurs in deze markt hebben dus nog mooie tijden in het vooruitzicht. Retailers hebben deze trend goed in de gaten, kijk maar naar de bakkerij S.A. Roecol die door Colruyt is opgericht en naar die van Roelandt uit Zele die vanaf het voorjaar van 2014 vers brood gaat bakken voor de winkels van Colruyt en Okay. Andere voorbeelden die het belang van deze markt aantonen: Delhaize kondigde kortgeleden aan de prijs van brood tot eind van het jaar te bevriezen en Lidl biedt een uitgebreid assortiment brood en gebak aan.
Maar wat vindt de consument van het supermarktaanbod? 46,4% vindt dat er een breed aanbod is, een minderheid is van mening dat het aanbod te klein is. Het meest populair is wit, volkoren en bruin brood. Dit is weliswaar het meest traditionele aanbod, maar we zouden met de 442 antwoorden op deze vraag een heel verzamelbundel kunnen schrijven over de broodbevoorrading! Toch klaagt de consument nog steeds over het aanbod van brood rond 18.00 uur ...
Lees de volledige enquête in de Gondola Magazine van november-december, op pagina 8 en 9.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?