De Europese online verkoop buiten de eigen grenzen was vorig jaar goed voor een omzet van 171,2 miljard euro, 17% meer dan in 2020. Dit jaar wordt er nog eens een groei van 30% verwacht, zegt Cross-Border Commerce Europe. Direct-to-consumer websites van merken eisen een groter deel van de markt op.

Duitse en Scandinavische retailers en merken domineren de Europese crossbordermarkt, zo maakt onderzoek van Croos-Border Commerce Europe duidelijk. De top-3 bestaat uit Ikea, H&M en Lego, gevolgd door de drie Duitse bedrijven Zalando, Lidl en About You. Zalando is de eerste ‘pure player’ in het lijstje, Lidl de eerste foodretailer. De top-10 is goed voor ruim een vijfde van de totale Europese crossborder omzet. In totaal komt die omzet neer op 171 miljard euro, een stijging van 17% ten opzichte van 2020. De B2C markt groeide met 11% tot 639 miljard euro. Voor het lopende jaar wordt voor de totale markt een omzetstijging van 30 procent verwacht. 

Rechtstreekse verkoop

In de top 500 zijn er minder multichannel retailers dan voorheen. Hun plaats wordt ingenomen naar een groter aantal fabrikanten die rechtstreeks aan consumenten verkopen, zoals Lego, Nespresso, Adidas en Philips. Hun moederbedrijven investeren in rechtstreeks verkoop om minder afhankelijk te zijn van grote marktplaatsen en retailers. Het aantal marktplaatsen verhoogde an 28 naar 42, goed voor recordverkoop van 20 miljard euro. Europese marktplaatsen versterkten hun positie tegen Amerikaanse concurrenten door de stevige groei van spelers als Zalando, Decathlon en About You.

Brexit-effect

Opvallend is ook dat het Verenigd Koninkrijk tegen de trend in een zware daling (-12%) laat zien. Dat heeft alles te maken met de uitvoering van de Brexit en de daarbij horende BTW-voorschriften, logistiek en invoerrechten. Er is een terugval van maar liefst 32% in het aantal Britse retailers in de top 500. Het VK staat zijn leidersplaats af aan Duitsland. Nederland staat op de vijfde plaats. Mode, juwelen en babyproducten blijven de belangrijkste categorie met een aandeel van 41%, gevolgd door tuin- en DIY-producten, die een stijging van 15% zagen door de pandemie. De categorie personal care steeg met 100%. Het onderzoek van de organisatie bestrijkt 16 Europese landen, waaronder België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, VK, Italië, Zweden en Spanje.