- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een nieuwe duurzame en coöperatieve conceptstore heeft vandaag in de Sint-Katelijnewijk in Brusseldedeuren geopend. färm is een concept van coöperatieve biowinkels, dat zich positioneert als de ontbrekende schakel tussen de grootdistributie en de kleine biospeciaalzaken.
färm wil niet zomaar een kruidenierszaak met biologische en duurzame producten zijn, maar een volledig nieuw concept van winkels die georiënteerd zijn op menselijke waarden en leefmilieu. Dat betekent dus een assortiment duurzame en bio-producten, maar ook dat de focus ligt op ultraverse producten (groenten en fruit, vlees, en kaas). Met een oppervlakte van 320 m² wil het de leegte tussen de kleine biowinkel en de grote supermarket opvullen.
färm is het kindje van de twee vennoten, maar is een coöperatieve. Het aandeelhouderschap staat met andere woorden open voor iedereen: klanten, sympathisanten en leveranciers. De coöperatoren kunnen hun mening geven over de winkel en meewerken aan de evolutie van het productaanbod. Bovendien kunnen ze profiteren van de meerwaarde bij de verkoop van hun aandelen en zullen ze hun competenties kunnen delen, door bijvoorbeeld recepten voor te stellen.
Een eerste winkel heeft vandaag zijn deuren geopend op de Brandhoutkaai in Brussel, vlakbij het Sint-Katelijneplein, goed bereikaar met het openbaar vervoer. De oprichters koesteren wel de ambitie om op termijn andere färms te openen in Brussel en in andere stadscentra zoals Antwerpen of Louvain-la-Neuve. Maar ook het concept zelf willen ze verder aftasten door gronden verwerven om zelf te produceren wat ze verkopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?