Ondanks de opmars van digitale media en online campagnes, blijft de papieren folder het meest gewaardeerde reclamemedium van de Belgische consument. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau GfK over de impact van activatiemedia in opdracht van BD myShopi. “De Belg heeft niet alleen een baksteen maar ook een brievenbus in zijn maag”, klinkt het.
De consument wordt de dag van vandaag aangesproken via de meest uiteenlopende online en offline activatiemedia. Toch slaagt de reclamefolder erin om het meest gewaardeerde reclamemedium te blijven te midden van al dat innoverend geweld, zegt BD myShopi op basis van een nieuwe studie van GfK.
18 minuten per week
Reclamefolders hebben een immens bereik, maar ook een indrukwekkend leespercentage: maar liefst 85% leest bijna wekelijks de reclamefolders die in de bus vallen en ook 1 op 3 lezers van digitale folders doet dat systematisch elke week. Doordat gemiddeld 2 personen per gezin de folders doornemen, ligt het effectieve bereik van de folder nog een stuk hoger. Bovendien neemt de gemiddelde Belg per week zo maar eventjes 18 minuten de tijd voor.
59% wordt aangezet tot aankoop
Folders scoren ook bijzonder sterk als activatiemedium, bevestigt de GfK-studie. Van alle ondervraagde consumenten die aangeven een boodschappenlijstje te maken, zegt de helft dit (bijna) altijd te doen op basis van de reclamefolders. 60% laat zich door folders activeren om zich naar een bepaald winkelpunt te begeven en 59% wordt effectief aangezet tot het kopen van producten die de revue passeren in de folders.
De straal waarbinnen de adverteerder dient te activeren verschilt duidelijk per productcategorie: voor voeding wil de consument niet meer dan 5 kilometer afleggen, terwijl hij zich voor grotere aankopen zoals badkamer- of keukenuitrusting tot wel 20 kilometer verplaatst.
“Papier en digitaal zijn bondgenoten”
De papieren folder is volgens BD myShopi bovendien perfect complementair met digitale communicatie. “Wetende dat 60% van de ondervraagden zowel online als offline de folders doorbladeren op zoek naar producten en prijzen, kan je als retailer dus maar beter op beide fronten actief zijn. Uit alle onderzoeksresultaten blijkt overigens hoe complementair beide kanalen zijn, en dat we ze niet moeten beschouwen als concurrenten maar eerder als bondgenoten”, klinkt het bij BD myShopi.
Voor webshops bijvoorbeeld kan een kruisbestuiving goed werken, zegt BD myShopi. “Het is duidelijk dat ook retailers met een webshop heel wat potentiële klanten kunnen bereiken door een papieren folder te verspreiden. Zo maar eventjes 65% van de Belgen zonder anti-reclamesticker wil graag minstens 1 keer per maand zo’n folder ontvangen.”