fonQ lanceert vandaag zijn 'fonQ Partners' programma en is daarmee de eerste webshop in Nederland met een specialistische marktplaats in Home & Living. Door externe aanbieders toegang te geven, wil fonQ zijn assortiment snel uitbreiden naar meer dan 100.000 producten en andere woonwinkels versneld laten groeien.

Met een groei van 30 procent in online bestedingenvoor heel 2017 is de Home & Living markt één van de snelst groeiende segmenten in de e-commerce branche in Nederland. Deze online groei wordt ook in Nederland nog geremd door een gefragmenteerde markt van verschillende online en fysieke retailers.

Met het openstellen van een marktplaats op het platform biedt fonQ enerzijds de consument meer overzicht en anderzijds woonwinkels de mogelijkheid om meer klanten te bereiken.

"We creëren voor de consument meer keuze en bieden toegang tot het assortiment van bijvoorbeeld die ene leuke woonwinkel aan de andere kant van het land. Hiermee wordt fonQ een centrale plek voor Home & Living. Een plek waar de consument haar zoektocht start naar producten voor in huis en ruime keuze heeft in verschillende woonstijlen, prijsklassen en merken", licht Michel Schaeffer, CEO a.i. van fonQ, toe. Dat fonQ deze stap zet mag gezien de background van Schaeffer - hij was tot 2015 Marketing Director bij bol.com - niet verwonderen.

Cureren in aanbieders en producten

Naast grote spelers als Chesterfield en Beliani, maakt fonQ ook voor kleine spelers een landelijk bereik mogelijk. Bij het aansluiten van nieuwe aanbieders gaat de webshop wel selectief te werk. 

"Zowel per aanbieder als product kijken we kritisch naar de toegevoegde waarde en elk product zal ook door slechts één verkoper worden aangeboden. Dit om keuzestress bij de klant te voorkomen, maar ook om ons eigen merk te waarborgen. Zo stellen we hoge eisen aan servicevoorwaarden en wordt per aanbieder zaken als klanttevredenheid en snelheid gemonitord. De klantervaring staat altijd voorop", aldus Schaeffer.

België?

Of ook de Belgische website fonQ.be wordt opengesteld als marktplaats is nog niet beslist. fonQ wil eerst de Nederlandse marktplaats tot een succes maken en zal dan beslissen of ook België aan de beurt komt. Aangezien de markt hier nog meer gefragmenteerd is dan in Nederland, moet een marktplaats zeker ook bij ons kleinere spelers de mogelijkheid bieden om eenvoudig op de e-commerce trein te springen, aldus Chris Van Wesemael, specialist Home improvement retail bij Gondola.