Forse winstdaling ASOS na ‘disruptief’ jaar
- De omzet groeide met 13% maar de winst daalde met 68%
- Volgens de CEO zijn de problemen nu achter de rug
- De beurs reageert niettemin positief op de resultaten
Asos
Asos
De omzet van de Britse online kledingwinkel ASOS is vorig boekjaar gegroeid tot 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro). Dat is 13% meer dan het jaar daarvoor. De winst, daarentegen daalde met maar liefst 68% tot 33,1 miljoen pond. Volgens CEO Nick Beighton was dat te wijten aan forse investeringen die een ‘disruptief’ effect hadden op de resultaten.
Volgens hem zijn de hoofdoorzaken van de operationele problemen geïdentificeerd en al in ruime mate opgelost. “Hoewel er nog veel werk te doen is om het bedrijf weer op de rails te krijgen, zijn we nu in een betere positie om het nieuwe boekjaar te beginnen”, zegt hij in een persbericht.
“Met meer dan 60% van onze inkomsten afkomstig van internationale klanten en een sterk globaal logistiek platform met groeicapaciteit, zijn we goed gepositioneerd om te profiteren van de wereldwijde groeimogelijkheden die voor ons liggen", stelt hij nog.
Vorig boekjaar groeide de omzet in het VK met 15% tot 993 miljoen pond en de internationale omzet met 11% tot 1.664 miljoen pond. Het aantal bestellingen groeide met 14% tot in totaal 72,3 miljoen. De netto schuld bedraagt inmiddels 90,5 miljoen pond.
Deze hoge schulden zijn onder meer te wijten aan grote investeringen in klantenretentie en – vooral – logistieke middelen in Duitsland en de VS. In Duitsland is de fors geautomatiseerde en gemechaniseerde ‘EuroHub’ nu volledig operationeel. Die kende veel kinderziektes, maar volgens ASOS zijn de problemen nu opgelost.
Voor het boekjaar 2020 zal de klemtoon liggen op een verdere optimalisatie van de operaties, op een vermindering van de niet-strategische kosten, en een uitbreiding en snellere vernieuwing van het assortiment.
De beurs reageerde verrassend positief op de publicatie van de resultaten. Ondanks de forse winstdaling schoot het aandeel met ruim 20% omhoog. De beleggers zijn er gerust in dat de problemen die aan de oorsprong lagen van deze resultaten, nu echt opgelost zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?