Franprix test als eerste leveringen bij klanten die niet thuis zijn. “We zijn ervan overtuigd dat stedelingen klaar zijn om een leverancier thuis binnen te laten als ze er zelf niet zijn”, vertelde Jean-Paul Mochet, algemeen directeur van Franprix, aan LSA.
Jean-Paul Mochet is ervan overtuigd dat stedelingen klaar zijn om boodschappen thuis te laten leveren als ze er zelf niet zijn. Hij verwijst daarbij naar het succes van platformen als AirBnb. Franprix is de eerste retailer die zo’n dienst aanbiedt in Frankrijk. Sinds april kunnen enkele Parijzenaars hun boodschappen thuis laten leveren als ze er zelf niet zijn. Daarvoor werkt Franprix samen met twee start-ups: de conciërgedienst Clac des Doigts en de sleutelbewaardienst Oh my Keys!. De testfase duurt zo’n drie maanden. Als blijkt dat de test succesvol is, zou de dienst tegen eind dit jaar of begin volgend jaar officieel gelanceerd worden in Ile-de-France.
In Amerika testen Amazon en Walmart, in samenwerking met producenten van slimme deurbellen, sinds vorig jaar een gelijkaardige dienst. Franprix ziet het echter nog groter. “We koesteren samen met onze partners de ambitie om boodschappen tegen het einde van dit jaar ook rechtstreeks in de frigo en de diepvries te laten leveren. We willen zelfs de tafel dekken voor onze klanten: een etentje voor 2, een verjaardagsfeestje voor 10,...het maakt niet uit”, vertelde Jean-Paul Mochet aan onze collega’s van LSA. Bovendien sluit hij andere diensten als kinderopvang, huishoud- of klushulp ook niet uit.
Hoe werkt het?
Klanten die gebruik willen maken van de service sturen hun boodschappenlijstje eenvoudigweg via sms naar Clac des Doigts en vragen of het bedrijf bij hen wilt leveren. Een medewerker, die wordt bijgestaan door een chatbot, behandeld vervolgens de klacht. Als de dienst op termijn wordt uitgebreid, zouden shoppers hun boodschappenlijstje kunnen doorsturen via de Franprix-app.
Voor de levering kunnen klanten gebruikmaken van twee systemen. Enerzijds kan er een slim deurslot van Somfy, dat gedeeltelijk betaald wordt door Franprix, geïnstalleerd worden bij de klant. Anderzijds kunnen klanten hun sleutels achterlaten in een bewaarkluisje van Oh my keys!. Nadat de leverancier de boodschappen bij de klant thuis geleverd heeft, kan de klant zijn sleutels terug oppikken in het kluisje. Volgens Franprix is het de bedoeling dat het bedrijf een deel van de slimme sloten op lange termijn zal blijven betalen. Zo wil Franprix klanten belonen voor hun vertrouwen. Daarnaast wil het bedrijf ook bewaarkluisjes installeren in afhaalpunten die zich dicht bij de woningen van klanten bevinden .
Volgens Mochet reageren klanten alvast positief op de thuislevering. Maar om het echt tot een succes te laten uitgroeien, wil het bedrijf nog meer vertrouwen krijgen. “De garanties op technologisch vlak zijn essentieel om dat vertrouwen te garanderen. De code die het toelaat om via het slimme slot binnen te raken, is slechts enkele minuten geldig en kan slechts 1 keer gebruikt worden”, legt Jean-Paul Mochet uit aan LSA. Al zijn betrouwbare leverancier ook erg belangrijk. Daarom werd het personeel van Clac des Doigts onderworpen aan een grondige screening. Zo werd niet alleen hun strafblad gecontroleerd, werden ze nagetrokken bij vorige werkgevers en moesten ze testen uitvoeren in bescheiden woningen.