In een wereld waarin trends de toon zetten, richt Gondola deze keer de schijnwerpers op functionele voeding. De marathonrage die waarschijnlijk ook heeft toegeslagen bij uw buren, bij uw vrienden met hun Strava-routes en zelfs bij uw collega’s (op het kantoor van Gondola tellen we minstens vier gevallen), gaat gepaard met een groeiende belangstelling voor functionele voedingsproducten en de droom van een samenleving met de ambitie om “de betere versie van zichzelf te zijn”. Wij legden ons oor te luisteren bij de grote spelers in deze categorie, en ook bij enkele nieuwkomers en merken met een uniek concept.

De grote spelers

Om meer inzicht te verwerven in deze categorie, trokken we naar drie grote spelers op het vlak van functionele voeding: D-drinks (Vitamin Well, Barebells, The GUTsy Captain, Nocco en HOLYSHOT), Jet Import (Vit-Hit en Fulfil) en Nutrition & Santé (Gerblé, Céréal, Gerlinéa, Modifast en Isostar). Zij bevestigen ons allemaal dat de categorie een grote aantrekkingskracht kent. “De consumenten zijn op zoek naar meer functionele en gezonde opties die hun de kans bieden om een actief leven te leiden”, stelt Tom Demeyer, head of sales bij D-drinks. “Producten die duidelijke en tastbare voordelen leveren voor de gezondheid, zoals meer energie bieden, de immuniteit versterken of de spijsvertering bevorderen, winnen terrein”, voegt Yannick Vermeulen, category manager bij Jet Import daar nog aan toe. Volgens Kristel De Smet, category marketing manager bij Nutrition & Santé, kunnen we de functionele voeding opdelen in twee subcategorieën. “De eerste categorie ‘zonder’ omvat voeding zonder suiker of met veel minder suiker, zonder gluten en zonder lactose”, legt zij uit. “De tweede categorie ‘welzijn’ betreft producten met meer vitamines, meer vezels, minder suiker en geen zoetstoffen.”