- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Galeries Lafayette verwerft een meerderheidsaandeel van 51% in La Redoute, met de intentie om op termijn 100% van het bedrijf in handen te krijgen. Daarmee wil de overnemer uitgroeien tot een omnichannel speler.
Vier jaar geleden flirtte La Redoute nog volop met het faillissement: het Franse postorderbedrijf had de digitale boot gemist, en werd langs alle kanten in gehaald door online shops. In 2014 werd het bedrijf zelfs voor een symbolische euro verkocht aan de directie, het kaderpersoneel en de overige werknemers. Sindsdien heeft La Redoute wel de omslag gemaakt en zich geherpositioneerd als ‘pure player’, die online specialist is in kindermode, vrouwenmode, meubels en bed- en badgoed. Er werd ook een herstructurering doorgevoerd, waarbij een derde van het personeel aan de deur gezet werd, en de logistiek gezien werd. De reorganisatie is een succes gebleken: in 2016 boekte La Redoute een omzet van 750 miljoen euro.
Nu wil de Franse luxewarenhuisketen Galeries Lafayette het bedrijf overnemen om zijn digitale know how. Concreet gaat Galeries Lafayette een meerderheidsaandeel van 51% verwerven in La Redoute, met de intentie om op termijn het hele bedrijf in handen te krijgen. Zo wil de retailer, die vooral sterk staat in ‘brick and morsar’-winkels, een omnichannel speler worden die online en offline winkelen combineert. Bovendien kan het met de overname ook zijn aanbod, dat nogal “haute game” is, verbreden.
Samen, zouden beide retailers een omzet van 4,5 miljard euro halen. Hoewel ze naast elkaar en onder hun eigen management zullen blijven werken, zullen er ook synergievoordelen gerealiseerd kunnen worden op het niveau van aankoop, logistiek en data-analyse.
De deal moet wel nog goedgekeurd worden door de Franse mededingingsautoriteiten. Een overnamebedrag werd overigens niet bekend gemaakt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?