“We hebben niets tegen plastic, wel tegen plastic afval”, klinkt het bij Lipton Ice Tea. Het merk zorgt voor een primeur. Voortaan is de frisdrank enkel nog te koop in 100% gerecycleerde PET-flessen. Lees hoe de ‘closed loop’ werkelijkheid wordt en de kringloop straks mainstream.
“In 2020 vervangen gerecycleerde PET-flessen geleidelijk alle nieuwe PET-flessen in de winkel”, verzekert Kris Michiels, category & marketing director bij Unilever België. “Dat is goed nieuws voor het milieu want we brengen geen nieuw plastic op de wereld maar hergebruiken bestaand plastic. Verpakkingsmaterialen worden hergebruikt en bovendien ligt de CO2-uitstoot 40 procent lager dan bij de productie van nieuwe PET-flessen.” Onderschat de milieu-impact niet. We praten hier tenslotte over 80 miljoen flessen. Lipton Ice Tea telt voor een derde van de omzet van Unilever België. Het is het sterkste frisdankenmerk bij de doelgroep, bovendien ligt de penetratie van Lipton Ice Tea in België het hoogste wereldwijd. De omschakeling op gerecycleerde PET-flessen is een belangrijk signaal voor de sector.
Actie!
Waarom nu? “De milieu- en klimaatproblematiek is genoegzaam bekend”, antwoordt Pauline De Cock, brand manager beverages. “Als er op wereldniveau niets verandert, dan drijft er in 2050 meer plastic in zee dan er vis in zwemt. Onderzoek leert dat de consument de verantwoordelijkheid voor de plastic afvalberg legt bij de producent, dus bij ons, en van ons verwacht dat wij actie ondernemen. We nemen onze verantwoordelijkheid als marktleider om hiervoor oplossingen te ontwikkelen. Dit geldt overigens voor alle merken binnen Unilever. We kijken ook grondig naar de inspanningen van onze collega’s en wisselen ‘best practices’ uit. Duurzaamheid is voor ons geen nieuw verhaal. Vergeet niet dat de groep al in 2010 uitpakte met het Unilever Sustainable Living Plan. We beloofden toen al om onze milieu-impact met de helft te verminderen en de levenskwaliteit van miljoenen mensen te verbeteren. Dat ‘global commitment’ wordt jaar na jaar bevestigd. Het blijft overigens niet bij holle slogans. Tegen 2025 moet alle plastic verpakking van onze merken herbruikbaar, composteerbaar of recycleerbaar zijn. Toen Lipton Ice Tea verkondigde dat alle PET-flessen binnen Europa tegen 2023 gerecycleerd zullen zijn, hebben wij de lat voor onszelf meteen een stuk hoger gelegd. Waarom niet sneller? Onze investeringen in R&D en de goede samenwerking met sorteer- en recyclagebedrijven brachten een stroomversnelling teweeg. Alle neuzen staan nu in dezelfde richting. Alle actoren beseffen het belang. Dit initiatief overstijgt het zuiver economische. We bouwen aan een betere – lees, gezondere –wereld en daar vaart iedereen wel bij.”
Circulair merk
Mooi, maar hoe maak je verpakking duurzamer? “In dit geval heb je eerst voldoende gebruikte PET-flessen nodig om de – aanvankelijk – hogere investering in recyclage te verantwoorden”, legt Kris Michiels uit. “We nemen als eerste de handschoen op maar we nodigen meteen ook onze collega’s uit om er mee hun schouders onder te zetten. Hoe meer merken hierop inzetten, hoe groter de impact op de planeet.”
Pauline De Cock schuwt de ambitie niet: “Lipton Ice Tea wil het eerste volledig circulaire frisdrankenmerk zijn. Dit betekent enerzijds dat de flessen gemaakt zijn van 100% gerecycleerde plastic en dat ze ook na gebruik kunnen gerecycleerd worden tot nieuwe flessen. Zo blijven ze binnen een gesloten kringloop.” De brand manager maakt het onderscheid met de aanmaak van restproducten voor eenmalig gebruik uit gerecycleerd materiaal. “Wij beschouwen gebruikte PET-flessen als een waardevolle grondstof om nieuwe flessen van te maken. Het is jammer om er andere wegwerpproducten van te maken, die na gebruik het milieu alsnog belasten.”
Blijde boodschap
Nu de eerste gerecycleerde PET-flessen overal op het schap staan, blijken de reacties unaniem positief. Het uitzicht van de fles is bijna hetzelfde. De verpakking is even kwalitatief en functioneel. Het product is net zo goed beschermd. De retailers zijn alvast enthousiast. Zij erkennen de bezorgdheid voor het milieu bij de shopper en bouwen graag mee aan duurzame oplossingen. Hoewel de milieuvriendelijke verpakking in eerste instantie een hogere kost met zich meebrengt, blijft de aanbevolen verkoopprijs van de frisdrank hetzelfde. Niet onbelangrijk, want de verpakking telt al snel voor ruim een derde van de prijs van Lipton Ice Tea in de winkel. “We brengen het verhaal aan de man met een groen label en extra informatie op de verpakking”, benadrukt Pauline De Cock. “Verder voeren we campagne op de sociale media, op onze website en in een tag-on bij onze nieuwe televisiecampagne.”
Blauwe zak
Maar duurzaamheid gaat veel breder, zo blijkt. Om te beginnen is het essentieel dat de gebruikte PET-flessen goed gesorteerd worden en in de blauwe PMD-zak terechtkomen. “De Belgen zijn kampioen in het sorteren”, stelt Kris Michiels. “Thuis doen we het allemaal correct. Maar in ‘out-of-home’ en in veel bedrijven is er werk aan de winkel. Bij gebrek aan vuilnisbakken of –zakken – of gewoon uit gemak - belanden veel PET-flessen bij het zwerfvuil. Ook in bijvoorbeeld tankstations wordt er vaak niet (correct) gesorteerd. “Wij roepen iedereen op om zwerfvuil op te rapen in zijn omgeving”, vindt Kris Michiels. “In de zomer nemen we zelf deel aan opruimacties aan de kust, in rivieren en op festivalterreinen. Onze medewerkers krijgen de instructie dat ze bij samplings altijd moeten oproepen tot correct sorteren en opruimen.” Intussen zijn de Lipton roerstaafjes voor eenmalig gebruik uit de handel en de bekende gele merkzonnebrillen duurzaam. “We steunen ook initiatieven zoals de herbruikbare bekers op festivals”, vult Kris Michiels aan. Algemeen moet de consument beseffen dat plastic verpakkingsafval een waardevolle grondstof is die je telkens opnieuw kunt hergebruiken binnen een gesloten kringloop. De retailers doen alvast mee. Delhaize zet zijn schouders onder de River Cleanup, bij Colruyt loopt een testproject om het volume omverpakking te beperken…”De retailers zijn onze partners in dit verhaal”, onderstreept Kris Michiels. “Wij koppelen onze technische productexpertise aan hun inzichten in shoppergedrag binnen een win-winrelatie. Samen kunnen we gedragswijziging tot stand brengen. We ervaren dat verpakking verduurzamen deel uitmaakt van de basisstrategie van de retailers, net zoals het verlagen van het suikergehalte in voedingsproducten.”