AB InBev experimenteert in Groot-Brittanië met bierflesjes waarbij het etiket rechtstreeks op het flesje is geprint. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar het helpt ook om producten gemakkelijker te personaliseren. Volgend jaar zou het project ook in België van start gaan, zo meldt De Tijd. 

Is het einde van de papieren wikkels op bierflesjes in zicht? Wel als het van AB InBev afhangt. Sinds kort experimenteert de Leuvense brouwer in Groot-Brittanië met zo’n 200.000 bierflesjes, waarbij het etiket, inclusief het logo, rechtstreeks op het glas is geprint. Papieren wikkels zijn met andere woorden verleden tijd. 

De druktechniek zelf is niet nieuw, maar AB InBev creëerde wel een eigen printmethode. In totaal werkten maar liefst 30 mensen, onder leiding van Simon Gerdesmann en Jonas Vandecruys, de afgelopen 5 jaar in het onderzoekscentrum van AB InBev in Leuven aan de uitwerking ervan. Een groot project, dus. Vandaar ook de logische stap om het project volgend jaar in ons land te testen. 

Duurzamer en meer personalisatie

Het ‘tatoeëren’ van bierflesjes brengt enkele belangrijke voordelen met zich mee. Zo is het concept milieuvriendelijker, aangezien er een hele hoop plastic en papier wordt bespaard. Al moet er volgens AB InBev nog onderzocht worden of de milieu-impact nu echt kleiner is. 

Een ander voordeel? Het helpt de bierbrouwer om meer gepersonaliseerde producten te maken. Vooral kleinere, speciale edities hebben baat bij deze ‘nieuwe’ druktechniek. “Denk aan Jupiler voor het WK voetbal. We kunnen met de nieuwe techniek heel snel flesjes in de winkel leggen met pakweg de uitslag van een bepaalde match”, vertelt Jonas Vandecruys, onderzoeker bij AB InBev, aan De Tijd. 

Kinderziektes

Toch kampt het project ook nog met enkele kinderziektes. Zo is het voorlopig enkel mogelijk om flesjes te ‘tatoeëren’ die na gebruik in de glascontainer zijn achtergelaten. De inkt gaat er volgens Jonas Vandecruys immers niet direct af, waardoor de druktechniek niet geschikt is voor het statiegeldsysteem. Een belangrijk werkpuntje voor de toekomst.