- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voor de vierde keer op rij organiseert Delhaize haar “gekke groenten”-actie. Vanaf deze week kunnen klanten voor slechts 1 euro per kilo “gekke” of "lelijke" groenten kopen in alle Delhaize-winkels in België en Luxemburg. Vorig jaar redde de retailer zo maar liefst 530 ton groenten en fruit
Sinds juli 2015 test Delhaize de aantrekkelijkheid van ‘lelijke’ groenten en fruit bij de consumenten. En wat blijkt? Belgen vinden het helemaal niet erg dat hun groenten er iets anders uitzien. Daarom organiseert voor het vierde jaar op rij haar “gekke groenten”-actie in België en Luxemburg.
Ter verduidelijking, het gaat daarbij om groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar die wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Normaal gezien worden deze groenten niet verkocht in de winkel, waardoor jaarlijks bijna 1/3 van de voedselproductie in de vuilbak eindigt. In België was Delhaize dan ook de eerste om te experimenteren met deze “gekke groentjes”. Toch is België lang niet het enige land dat “misvormde” groenten verkoopt. Zo introduceerde Intermarché in Frankrijk eerder al succesvol zijn “légumes mouches” en verkocht ook Albert Heijn er op zijn website.
Tijdens deze actie wil Delhaize enkel gekke groenten uit België aanbieden. Daarom varieert de samenstelling naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan die dus verschillen van dag tot dag. De lente- en zomerperiode is dan ook het geschikte moment voor het lanceren van het project omdat het aanbod van Belgische groenten dan het grootst is.
Om de “gekke groenten” toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken, worden ze in kleine pakketten aangeboden van 1 kilogram. Per pakket betaalt de klant slechts 1 euro. Op die manier kunnen de groenten tot wel 30% goedkoper zijn dan hun “normale” soortgenoten. Afhankelijk van de beschikbaarheid kan zo’n pakket tomaten, aubergines, courgettes en komkommers bevatten.
Waar Delhaize in 2015 nog 15 ton groenten kon redden van de afvalberg, slaagde de retailer erin om ondertussen 530 ton gekke groenten én fruit een nieuw leven te geven. In september vorig jaar werden namelijk ook appelen en peren in het assortiment opgenomen. Tot nu toe gingen 140 ton anders uitziende appelen en 150 ton gekke peren over de toonbank. De actie rond de appelen is sinds vorige week gestopt omdat het seizoen reeds voorbij is. Nu worden 186.000 “gekke groenten”-zakjes in gereedheid gebracht om de voedselverspilling tegen te gaan.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?