De Gentse food tech start-up Mealhero brengt een slimme stomer op de markt om aan huis geleverde vriesverse ingrediënten mee klaar te maken. 

Mealhero speelt in op de noden van drukbezette millennials die ’s avonds niet nog een half uur achter de kookpotten willen staan of hun toevlucht willen nemen tot een afhaalpizza, maar wel lekker en gezond willen eten. Het is het geesteskind van Anton Claeys, Steven Debaere en Jeroen Spitaels die elkaar leerden kennen aan de Vlerick Business School in 2014. Het idee ontstond uit hun eigen ervaring. “We waren altijd tegen elkaar aan het klagen dat we geen tijd of zin (in kookfiasco’s) meer hadden als we ’s avonds laat thuiskwamen, maar ook niet in de zoveelste ongezonde afhaalmaaltijd. Iets wat we ook in onze omgeving hoorden. Mealhero speelt precies daarop in”, aldus CEO Jeroen Spitaels. "In een wereld waarin we bellen met ons uurwerk en auto’s zelfstandig rijden, is het een logische volgende stap dat slimme technologie ook een rol gaat spelen op het vlak van onze voeding.“

Slimme stomer

Mealhero werkt immers met een slimme stomer die het volledige kookproces in handen neemt. Het herkent de ingrediënten aan het slimme label dat verbonden is met het unieke stoomprofiel van het ingrediënt in de mealhero cloud en bereidt ze vervolgens in 20 à 30 minuten, zonder tussenkomst van de gebruiker. 

Elke stoomer bevat drie compartimenten voor vlees, vis of een vegetarisch alternatief, groenten en koolhydraten, die elk over een eigen verwarmingselement beschikken. Op die manier kunnen ze apart perfect bereid worden en toch op hetzelfde moment klaar zijn. Wanneer de maaltijd klaar is, krijgt de gebruiker een melding op de bijhorende smartphone app. Die app doet overigens ook maaltijdsuggesties op basis van je voorkeuren en ingrediëntenvoorraad. 

Diepvries terug op de kaart zetten

“Diepvriesmaaltijden zijn lang miskend, maar met mealhero zetten wij ze terug op de kaart”, aldus CEO Jeroen Spitaels. “Stomen is de ideale technologiekeuze, omdat je in geen tijd een volledig maaltijd kunt klaarmaken en het stomen van vriesverse ingrediënten erg gezond is. Er is bovendien een eindeloze variatie mogelijk: met de 200 op dit moment beschikbare ingrediënten kun je zo‘n 700 verschillende maaltijdopties bereiden.”

 

Crowdfundingcampagne

Sinds zaterdag 4 november kunnen geïnteresseerden in Vlaanderen en Nederland intekenen op het Kickstarter-crowdfundingplatform. Het doel is om 65.000 euro op te halen en zo de productie van de slimme stomers op te starten, de voedingsproductie uit te breiden en alles tot bij de eerste mealheroes te brengen. Zij zullen vanaf 1 september 2018 beleverd worden.

De Gentse starters haalden al 30% (ofwel 20.000 euro) van het doelbedrag bij elkaar in de eerste twee uur. Het openiningsweekend werd afgeklokt op meer dan 50% (ofwel 34.000 EUR). Een belangrijke mijlpaal die de trend zet voor de rest van de campagne, klinkt het. “Precies om dit te behalen hebben we twee maand hard campagne gevoerd; bij mensen thuis en bedrijven dagelijks mealhero gaan demonstreren én laten proeven”, aldus Jeroen. “Een zeer intensief traject maar de enige manier om dicht bij onze fans van het eerste uur – de mealheroes – te komen.” De volgende mijlpaal is nu richting de 100% te gaan vóór 4 december, aldus Mealhero.