- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bricks én clicks zijn de toekomst. En er is nog plaats voor hypermarkten. Dat heeft Georges Plassat (CEO Carrefour) gezegd op het World Retail Congress in Parijs.
“Ik ben ervan overtuigd dat clicks en bricks de toekomst zijn. Er zijn mensen die enkel met het internet werken en ervan dromen om iedereen dagelijks een liter melk te leveren. Dat is echter niets meer dan een droom, die zelfs een nachtmerrie kan worden door de energiekost”, zei de Carrefour-baas.
Hij ziet dus nog een toekomst in fysieke winkels, al moet daar nog in geïnvesteerd worden. “De sleutel ligt erin om deze winkels interessant en efficiënt te maken, en af te stemmen op de behoeften van al onze klanten”. Daarom moeten retailers inzetten op productkwaliteit en meer investeren in opleiding van hun personeel, volgens Plassat.
Hij benadrukte ook dat er geen “one size fits all”-formule bestaat voor een internationale aanwezigheid, en waarschuwde collega’s om de lokale concurrentie niet te onderschatten. Carrefour is de tweede grootste retailer van de wereld, dus weet waarover het spreekt. Bovendien trekte de keten zich onlangs terug uit enkele landen.
Ondanks de crisis ziet Plassat nog veel mogelijkheden, vooral in de opkomende markten. “Binnen 15 jaar zullen consumenten in de opkomende markten overgaan van de periferie van de globale economie naar de kern. Tegen 2025 zal de consumptie er verdubbelen ten opzichte van 2010.” De groei van de middenklasse en de globale urbanisatie zullen de groei van de retail verzekeren volgens Plassat. Zij zouden samen goed zijn voor een extra 18 duizend miljard dollar. Deze opkomende middenklasse zou ook nog sneller weg zijn met digitale winkelervaring dan we vandaag zien in landen als China, denkt Plassat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?