- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#5 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan vleeswaren.
De categorie vleeswaren volgt dezelfde conclusies. Het thuisverbruik van vleeswaren ging in 2020 de hoogte in door de coronacrisis (+7%), om in 2021 licht terug te vallen (-3%). Dit resulteerde voor 2021 in een thuisverbruik van 10,8 kg per capita. Gekookte ham en zoutwaren nemen binnen de vleeswarenkorf beiden ruim 20% van het volume in. Het afgelopen jaar verloren de zoutwaren wel volumeaandeel ten voordele van salami en gevogeltebereidingen. De grotere supermarkten (DIS 1) verliezen jaarlijks volumeaandeel, maar blijven nog wel steeds 46% van het volume innemen. Hard discount kon in 2021 zijn groei van de voorbije jaren niet doorzetten en bleef steken op 30%. De buurtsupermarkten deden het, na een aantal mindere jaren, in 2021 wel terug beter en zijn vorig jaar geland op 10% volumeaandeel. Net als bij vers vlees moeten de slagers terug volumeaandeel inboeten na een goed 2020. In 2021 ging 9% van het volume aan verse vleeswaren bij een slager over de toonbank.
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?