#4 COVID-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. De aankopen van verse voeding lagen in 2020 maar liefst 9% hoger dan in 2019. In 2021 daalden de aankopen van verse voeding met 2% in volume maar kwamen ze nog steeds 7% hoger uit dan in 2019, stelt VLAM. Een overzicht van de categorieën. Dit keer is het de beurt aan vlees.
De impact van COVID-19 merken we ook specifiek bij vlees (inclusief gevogelte), waar de licht dalende trend in 2020 omgebogen werd tot een stijging van 13%. In 2021 noteerden we net als bij andere verse voedingsproducten, een lichte terugval (-3%) tot 28,4 kg per capita, wat nog steeds een stuk hoger is dan de 26,0 kg per capita in 2019. Hiermee nemen vlees en gevogelte nog steeds 84% van het totale volume vlees-vis-vleesvervangers in. Het volumeaandeel van vlees is hoger bij gezinnen met kinderen en hoger bij lagere sociale klassen. 37% van de Belgische gezinnen kocht in 2021 minstens één keer een vegetarische vleesvervanger, maar met een thuisverbruik van 0,6 kg per capita nemen deze vegetarische vleesvervangers maar 1,7% van het totale volume vlees-vis-vleesvervangers in.
Vers rood vlees
Een focus op vers vlees leert ons dat het thuisverbruik 17,5 kg per capita bedroeg in 2021, wat een daling is met 3% tegenover 2020, na de stijging met 12% in 2020. Dezelfde evolutie merken we bij de verschillende vleessoorten. In 2021 kwam het thuisverbruik van rundvlees uit op 4,6 kg per capita, dat van kalfsvlees op 0,6 kg, dat van varkensvlees op 5,4 kg en dat van vleesmengelingen op 6,3 kg. Binnen vers vlees is, in vergelijking met 5 jaar geleden, het volumeaandeel van rundvlees en vleesmengelingen gestegen ten koste van paardenvlees, lamsvlees en orgaanvlees. Maar liefst 97% van de Belgische gezinnen kocht minstens één keer per jaar vers vlees en een gemiddeld gezin deed dit 44 keer per jaar. Bijna de helft van het volume vers vlees wordt aangekocht in DIS 1, maar hard discount wint jaarlijks terrein. De buurtsupermarkten wonnen na enkele mindere jaren opnieuw marktaandeel in 2021, terwijl de slagers na een goed 2020 opnieuw marktaandeel verliezen en in 2021 uitkwamen op 18% volumeaandeel.
Gevogelte, konijn en wild
Het thuisverbruik van kip daalde van 9,1 kg per capita in 2020 naar 8,8 kg in 2021(-3%), maar dit is wel 12% hoger dan vóór corona. Diepvrieskip daalde sterker dan verse kip die slechts 2% moest prijsgeven. De gemiddelde prijs voor kip bleef stabiel waardoor de besteding daalde met 2%. 96% van de Belgische gezinnen koopt op jaarbasis kip en ze doen dit gemiddeld 22 keer per jaar. Vooral verse kippenstukken winnen aan belang ten koste van braadkip en kip in diepvries, en maken nu 80% van het volume uit. De biokip deed het goed en zag haar aandeel groeien van 1,6 naar 2,5%.
Hard discount en de slager wonnen in 2020 marktaandeel, maar vielen vorig jaar wat terug ten voordele van de buurtsupermarkt en de e-commerce. Deze laatste is een sterke groeier maar blijft beperkt tot 2% marktaandeel.
Het thuisverbruik van konijn steeg in 2020 en bleef in 2021 stabiel op 0,22 kg per capita. 19% van de Belgische gezinnen kocht in 2021 konijnenvlees, met een groot onderscheid qua leeftijd: 2% bij <30-jarigen versus 32% bij >65-jarigen. DIS 1 blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor konijn, maar verliest jaarlijks marktaandeel ten voordele van hard discount.
Kalkoen blijft stabiel op iets minder dan 1 kg per capita. Ander gevogelte is beperkt tot 0,25 kg per kop en wild komt op 0,13 kg per kop.
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!