- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De verkoop van FMCG-producten is fors gestegen sinds het begin van de gezondheidscrisis. Dat blijkt uit cijfers van GfK, dat zich baseert op consumptiedata van een panel van 5.000 Belgische huishoudens. De groei is te zien bij heel de bevolking, ook bij ouderen.
De FMCG-sector heeft een boost gekend sinds het begin van de crisis. De frequentie van de aankopen is in 2020 dan wel afgenomen, maar de gemiddelde mand is gegroeid. Ook de online bestellingen van FMCG-producten zijn toegenomen. GfK geeft meer uitleg aan de hand van enkele kerngegevens. Zoals u in de infografiek hieronder kunt zien, hebben meer dan 1 miljoen Belgische huishoudens in 2020 ten minste één keer online gekocht. Dat zijn 184.000 huishoudens meer dan in 2019. Vergeleken met de aankopen in winkels bedroeg het marktaandeel van de aankopen van FMCG-producten 2,4%.
Als we nauwkeuriger kijken, kunnen we zeggen dat de maand november vooral gunstig was voor online aankopen van voeding. Het marktaandeel bedroeg 3,3% ten opzichte van de aankopen in fysieke verkooppunten. 410.000 huishoudens kochten in november gemiddeld 2 keer online.
Hoewel GfK geen marktaandelen per leeftijd bekendmaakt, vermeldt het wel de groei per leeftijd. In onderstaande grafiek, waarin de online aankopen tussen september/november 2020 en september/november 2019 worden vergeleken, is de sterkste groei te zien bij het 50- tot 64-jarigen, maar ook bij de 65-plussers zien we een sterke groei.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?