- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Nederlanders die in het grensgebied wonen, doen hun boodschappen steeds vaker in België en Duitsland. In 2014 gaven de Nederlanders 15% meer uit in buitenlandse supermarkten dan in het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK Nederland.
Ruim 30% van de Nederlandse huishoudens woonachtig in het grensgebied (gemeenten tot 30 kilometer van de Belgische of Duitse grens) heeft het afgelopen jaar levensmiddelen in het buitenland gekocht. De omzetlekkage in het grensgebied is in 2014 met 15% toegenomen ten opzichte van 2013. Vorig jaar kochten de Nederlandse consumenten 2,54% van hun boodschappen over de grens. In 2013 was dit nog maar 2,20%.
DuitslandHet zijn vooral Nederlanders in het grensgebied met Duitsland die veel in het buurland besteden. In 2014 deed 38% (tov 35% in 2013) van de huishoudens in het Duitse grensgebied gemiddeld 10,7 keer per jaar (tov 10,5 keer in 2013) boodschappen in Duitsland. Per bezoek besteedde men gemiddeld € 34,28 (tov € 33,51 in 2013).
BelgiëDe Nederlandse huishouden steken ook steeds vaker de grens met België over voor hun boodschappen. In 2014 deed 20% van de huishoudens in het Belgisch grensgebied gemiddeld 4,8 keer per jaar boodschappen in België. Per bezoek besteedde men gemiddeld € 37,89. In 2013 was 16% van de huishoudens met gemiddeld 5,2 supermarktbezoeken in België verantwoordelijk voor een gemiddeld besteed bedrag van € 38,16.
Wijn en bier
De Nederlandse consument koopt over de grens vooral wijn, bier en andere alcoholische dranken. "Doordat accijns op bier en wijn zijn gestegen, loont het ook meer om daarvoor de grens over te gaan", zegt onderzoeker Joop Holla. Verder zijn ook sanitaire producten, vlees, kaas, en dierenvoeding populair over de grens.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?