Het b2b-blad Gondola bericht elke maand over actuele onderwerpen in de Belgische retailsector en de FMCG. Sinds 2009 roept het tijdschrift in zijn decembernummer telkens één distributeur uit tot “retailer van het jaar”. De redactie beschouwt dit gegeven allesbehalve als een wedstrijd, een competitie, een label of een indicator dat deze of gene het goed zou doen, maar wil een eerbetoon brengen aan de bijzondere inspanningen die een keten gedurende het afgelopen jaar heeft geleverd. Uiteraard spelen de commerciële prestaties van de kandidaten tussen welke het blad moet kiezen een zekere rol. Om deze te bepalen doet de redactie een beroep op experts van onder andere de Solvay Brussels School en The Retail Academy. Wat we echter vooral willen bekronen is de ondernemingszin, de capaciteit om zichzelf heruit te vinden. In 2009 vonden we dat Delhaize de award verdiende omwille van de gedrevenheid van de keten, in 2010 beloonden we de durf van Mestdagh, in 2011 de uitmuntendheid van Colruyt en in 2012 de dynamiek van Lidl.
In 2013 volgden we dezelfde redactionele lijn, door deze keer Carrefour de cover te gunnen van het decembernummer als “retailer van het jaar 2013”. Op donderdag 21 november werd de keuze bekendgemaakt tijdens het sluitingsgala van The Retail Society, de businessclub die Gondola oprichtte om de decision makers uit de retail en de FMCG dichter bij elkaar te brengen.
Voor de details verwijzen we u naar het volgende nummer van Gondola, maar we lichten alvast in grote lijnen toe welke feiten tot deze beslissing geleid hebben. In 2013 is Carrefour bijzonder actief geweest. De keten heeft zijn segmentering afgerond en de verschillende formats mooi afgelijnd. De gigant heeft ook een geheel eigen reclameboodschap ontwikkeld. Er werd een nieuw concept uitgerold in de expresswinkels, en in de hypers krijgen de kleine lokale producenten voortaan de kans hun streekproducten aan de man te brengen. In Vlaanderen wordt er een nieuwe discountformule uitgetest, en onlangs stelde de keten de eerste afhaalpunten van zijn nieuwe formule drive.be voor, een primeur in het genre in België. Tegelijkertijd werd er in in Wetteren een bijzondere market ingehuldigd, een elegante winkel die een nieuwe gezicht geeft aan het concept. De Gondola-redactie, die voortdurend in contact staat met de wereld van de retail, vond bovendien dat de medewerkers van de keten bijzonder voluntaristisch en strijdlustig leken, wat de indruk van een grote zelfverzekerdheid binnen de keten alleen nog maar sterker maakt. Het is duidelijk dat Carrefour, na een grondige interne reorganisatie, helemaal terug is in 2013, niet in het minst doordat alles er opnieuw draait rond de klant.