De online supermartbestedingen door Nederlandse gezinnen zijn dit jaar tot 1 miljard euro gegroeid. Dat is nog maar een zeer klein aandeel van de totale omzet van de Nederlandse supermarkten, dat 36 miljard bedraagt. Maar de online omzet groeit fors. De marktleiders blijven heel duidelijk Albert Heijn en Jumbo, maar ‘pure player’ Picnic is aan een sterke opmars bezig.

Dat blijkt uit het zevende marktonderzoek van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed. Voor deze monitor worden ieder half jaar 1.750 consumenten ondervraagd worden over hun koopgedrag en hun online supermarktbestedingen. Aan de hand hiervan kunnen de gevolgen voor supermarktvastgoed worden ingeschat.

Klein maar groeiend aandeel

In Nederland gaat vandaag 2,9% van de supermarktomzet (van consumenten, zakelijke aankopen uitgesloten) via het online kanaal. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een half jaar geleden met fors toegenomen. Toen was dat 2%. Bij het begin van de metingen, in het tweede semester 2015, was dat nog maar 0,8%.

“De concurrentie van het internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten is nog altijd beperkt, maar ze neemt wel toe”, stellen de onderzoekers vast. Van de Nederlandse consumenten heeft 19% – al dan niet regelmatig – een online bestelling geplaatst. Een half jaar geleden was dat nog maar 14,5%. Het aandeel consumenten dat zegt in de nabije toekomst online supermarktbestedingen verwacht te doen is eveneens gegroeid, van 21% naar 24%.

De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt 92 euro. Dat cijfer ligt op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder (90 euro). De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land.

Albert Heijn en Jumbo

De twee belangrijkste online supermarkten in Nederland zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 53%. Dat is iets minder dan de 58% van een jaar geleden. De supermarkt verloor aandeel aan zowel Jumbo als Picnic. Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd toegenomen van 22% naar 26%. Dat is nog flink wat minder dan AH, maar het verschil verkleint verder. Picnic is bezig met een flinke opmars en heeft nu een geschat marktaandeel van 12%.

Frisdrank

Supermarktproducten die het meest online worden gekocht zijn traditiegetrouw frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren. De sterkste groei wordt waargenomen bij een aantal versproducten (met name vlees en brood en banket), drogisterij-artikelen, was-en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier.

“De groei van de totale supermarktomzet in 2017 lag op circa 3%. Het aandeel online supermarktomzet (consumenten) blijft in dat perspectief –ondanks de waargenomen groei- nog altijd bescheiden”, stellen de onderzoekers tot slot.