- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Franse groep Les Mousquetaires, bekend van Intermarché en Netto, zag zijn omzet met in het boekjaar 2018 met 7,74% toenemen, ofwel de grootste stijging sinds begin 2000. Dat is onder meer te danken aan de sterke resultaten in zijn thuisland Franrkijk waar het marktaandeel won. In België behaalde de groep een forse groei van 7,5%.
Les Mousquetaires heeft 2018 afgerond met een omzetstijging van 7,74% met brandstof (+ 5,89% zonder brandstof) in Europa ten opzichte van 2017. Samen behaalden de 9 merken van de Les Mousquetaires-groep (onder meer Intermarché, Netto, Bricomarché en Brico Cash), 40,47 miljard euro omzet, met brandstof. De voedingsmiddelenindustrie levert 4,03 miljard euro op wat het globale omzetcijfer doet neerkomen op 44,5 miljard euro.
Als we specifiek naar de supermarktketen Intermarché keken, behaalde de groep in zijn thuisland een omzet van 23,1 miljard euro (+2,9%), zonder brandstof. Met brandstof bedroeg klokte de omzet af op 31,5 miljard euro. Bovendien zag de keten zijn marktaandeel met 0,3 procentpunten stijgen. In België, waar de retailer 76 winkels heeft, zag Intermarché zijn omzet dan weer met 7,5% stijgen .
Deze cijfers tonen aan dat Les Mousquestaires in staat is om te beantwoorden aan de eisen van de consument en de noden van de markt. De Franse retailer, die dit jaar zijn 50ste verjaardag viert, is dan ook zeer tevreden met deze sterke resultaten. “2018 werd gekenmerkt door de grootste omzetstijging sinds het begin van de jaren 2000”, verduidelijkt Didier Duhaupand, voorzitter van Les Mousquetaires-groep. Die groei is vooral te danken aan de integratie van Bricorama, de minderheidsparticipatie in Les Comptoirs de la Bio en de overname van Rapid Pare-Brise en American Car Wash. Daarnaast wist de groep ook zijn marktaandeel binnen het voedingssegment flink op te trekken. “Het blijft onze wens om voor zo veel mogelijk mensen welzijn te brengen, door nabijheid en vrije initiatieven mogelijk te maken om zo onze gebieden nieuw leven in te blazen, en er de handel van vandaag verder te ontwikkelen en die van morgen uit te denken”, vervolgt Didier Duhaupand.
Erwin Vandenbosch
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?