- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Handelaars hebben in 2013 1.846 ton voedsel aan de voedselbanken geschonken. Dat is 28% meer dan het jaar voorheen. Dat zegt Comeos. De stijging zou te danken zijn aan de soepelere opstelling van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV), en aan de nieuwe btw-regeling, die bepaalt dat handelaars geen btw meer moeten betalen op voedselschenkingen.
“We zijn ontzettend blij dat onze inspanningen lonen, en er heel wat drempels zijn weggewerkt die dat soort schenkingen bemoeilijkten. Een stijging met 28% is ontzettend veel – we schatten dat we nu jaarlijks het equivalent van 2,5 miljoen volwaardige maaltijden weggeven. Voedsel dat anders onherroepelijk verloren was, of zou gebruikt worden voor de productie van biogassen, wordt op die manier toch nog geconsumeerd”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.
De handelaars hopen dat de btw-regeling voor food schenkingen wordt doorgetrokken naar de non-food. “Op dit moment is het interessanter om een voorraad broeken te vernietigen dan ze te schenken. De btw die de handelaar betaalde bij aankoop van de broek kan immers niet gerecupereerd worden, en hij moet de btw op de schenking betalen. Dit geldt niet enkel voor kledij, maar bijvoorbeeld ook voor elektro, speelgoed of meubels. Mensen in nood hebben niet enkel nood aan voedsel: ook schenkingen van non-food moeten aangemoedigd worden”, zegt Michel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?