- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Eén op twee Belgische gezinnen heeft het afgelopen jaar regelmatig Fairtrade-producten gekocht. De sector realiseerde zo een omzetgroei van 12%. Dat blijkt uit cijfers van GfK en Max Havelaar België.
In 2011 kocht nog maar één op drie vaak “fair”. Ondanks de economische crisis is dat aantal dus gegroeid, volgens Max Havelaar omdat de consument meer belang aan eerlijke producten hecht. De organisatie verwacht dan ook dat de groei zich zal verderzetten en mikt op 15% in 2013.
Fairtrade-producten zijn in één op twee winkelpunten te vinden. Supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl staan in voor 70% van de verkoop. Bananen zijn de populairste Fairtrade-producten (45%), gevolgd door suiker (25%), chocolade (17%) en koffie (15%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?