- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
HelloFresh heeft zopas een nieuw distributiecentrum in Bleiswijk (iets boven Rotterdam) geopend. Het is samen ontworpen met het logistieke bedrijf Leen Menken, dat de hele distributieoperatie voor de maaltijdboxleverancier verzorgt. Het nieuwe DC met 21.000 m² twee keer zo groot als het vorige distributiecentrum.
Dankzij de nieuwe installaties wil HelloFresh niet alleen het assortiment verder uitbreiden, maar ook de logistieke operaties efficiënter maken. Vanuit Bleiswijk worden tien hubs in Nederland en België beleverd, van waaruit ook Luxemburg en Noord-Frankrijk beleverd worden. De leveringen tot bij de huishoudens gebeurt met zo’n 500 bestelwagens.
Het nieuwe distributiecentrum is uitgerust met extra laaddocks – 42 in totaal - zodat de klanten van HelloFresh sneller bediend worden. Hierdoor kan de tijd tussen bestellen en leveren korter worden. Het gebouw kreeg het BREEAM – Excellent certificaat. Dit is het meest gebruikte duurzaamheidskeurmerk in de bouw. Dat is een mooie prestatie, omdat het hele centrum gekoeld is naar een temperatuur van 2 à 4° C. Er is ook een vriescel met een vriesvermogen tot -19° C.
HelloFresh Benelux is in 2011 opgericht door Maartje Frederiks. De maaltijdboxenleverancier begon zeer kleinschalig in Amsterdam, maar door het groeiende succes ging het vrij snel in zee met een professionele logistieker: Leen Menken. Dat familiebedrijf is eind vorig jaar overgenomen door bpost. Volgens de Nederlandse pers blijft de familie bij het bedrijf betrokken en vertegenwoordigt ze het bedrijf vooralsnog naar buiten toe. In België is Hellofresh sinds 2015 actief.
HelloFresh gaf bij de inhuldiging van het DC geen cijfers over het aantal maaltijdboxen die dagelijks vanuit Bleiswijk vertrekken, noch over het aantal klanten of de omzet in de Benelux. Die wordt door mensen in de sector geschat op 120 miljoen euro per jaar.
HelloFresh, een Duitse start-up, is een dochter van Rocket Internet. De totale omzet groeide vorig jaar met ruim 50% tot 905 miljoen euro. Het bedrijf is nog steeds verlieslatend: het aangepast brutoverlies (AEBITDA) was 70 miljoen euro (15% minder dan in 2016).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?