Het gonsde al langer van de geruchten, maar nu is het officieel: Hema staat te koop. Dat heeft de Nederlandse winkelketen aangekondigd bij de presentatie van de tweede kwartaalcijfers.
Hema en Lion Capital, het Britse investeringsfonds dat eigenaar is van de winkelketen, hebben bekend gemaakt dat ze een verkoop van de winkelketen bekijken. De bank Credit Suisse werd aangetrokken als adviseur voor een mogelijke verkoop.
Officieel zegt Hema dat het start met het "onderzoeken van strategische opties voor de toekomst het bedrijf", inclusief een mogelijke verkoop. Welke andere pistes Hema bedoelt wil het bedrijf niet zeggen, maar behalve een volledige verkoop zijn ook een gedeeltelijke verkoop, een beursgang of een voortzetting van de huidige situatie mogelijk.
Hema is al sinds 2007 in handen van Lion Capital, een eeuwigheid voor een private equity fonds. Het is dan ook niet de eerste keer dat Lion Hema van de hand probeert te doen. In 2010 werd de winkelketen ei zo na aan supermarktconcern Ahold verkocht, en ook in 2014 probeerde Lion het al een keer.
Dat Lion Capital Hema nu in de etalage zet, is niet toevallig. Na enkele moeilijke jaren, zijn de cijfers van Hema weer goed. “In de afgelopen jaren is de performance van Hema consistent verbeterd, met tien opeenvolgende kwartalen waarin de like-for-like consumentenomzet is gegroeid en zes opeenvolgende kwartalen waarin het genormaliseerde EBITDA is gestegen. Hema is nu goed gepositioneerd om te profiteren van haar toekomstige groeipotentieel, die ondersteund wordt door een sterke positie in de Benelux en succesvolle internationale groei daarbuiten”, zegt de winkelketen zelf.
Ook omzetgroei in Q2
Ook in het voorbije kwartaal, kon Hema met stijgende omzetcijfers uitpakken. De netto-omzet steeg met 3,3% naar 287 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Nederland, waar Hema het gros van de omzet haalt, was er een beperkte groei (+0,7%) als gevolg van tijdelijke sluitingen van filialen door de ombouw van winkels. In Frankrijk (+17,4%) en Duitsland (+22,2%) was de netto-omzetstijging het grootst, maar ook in België en Luxemburg steeg de omzet (+2,7%) dankzij goede winkelprestaties en assortimentsvernieuwingen.
Toch blijft het bedrijf verlies maken: netto 29,1 miljoen euro, tegen 9,6 miljoen euro vorig jaar. “Het nettoresultaat werd negatief beïnvloed door eenmalige financieringskosten die voortvloeien uit de herfinanciering van onze schulden. Zonder deze eenmalige lasten zou ons nettoresultaat verder zijn verbeterd”, aldus CEO Tjeerd Jegen.