- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hema focust op haar omnichannel beleid. Zo wil de Nederlandse keten haar click&collect service uitbreiden, onder meer door de picking in de winkel te versnellen. “We willen de bestelling binnen de twee uur klaar hebben liggen in de winkel”, belooft Raph Schröder, hoofd e-commerce bij Hema.
De groei in de e-commerce is een van de belangrijkste pijlers in de groeistrategie van Hema. Tijdens de presentatie van haar kwartaalcijfers maakte de groep immers bekend dat de online omzet met 25% gestegen is in het eerste kwartaal van dit jaar. En dat terwijl de internationale groei maar met 2,8% toenam. Concrete cijfers van de online omzet gaf Hema echter niet vrij.
In een interview met de Nederlandse website Emerce vertelt Raph Schröder, hoofd e-commerce bij Hema, dat de omnichannel strategie en click&collect service hun vruchten afwerpen. “Maar liefst 25% van onze orders wordt in de winkel afgehaald”, vertelt hij.
De voorbereiding van de bestellingen gebeurt in de meeste gevallen in een logistiek centrum, maar de bedoeling is om een de ‘instore fulfilment’ meer te ontwikkelen. “Vandaag wordt ongeveer 25% van de click&collect-bestellingen voorbereid in de winkel. Dat is niet overal mogelijk, aangezien de kleinere winkels niet heel het assortiment aanbieden”, verduidelijkt hij.
Een jaar geleden vertelde Schröder tijdens een interview met Marketingsfacts dat de bestellingen die worden voorbereid in de winkels nog dezelfde dag klaar zijn. Nu laat hij aan Emerce weten dat de online bestellingen in een volgende stap binnen de twee uur klaar zouden moeten liggen in de winkel. “Dat lijkt misschien lang, maar je ziet dat klanten die online kopen drie keer zoveel uitgeven als mensen die in de winkel langskomen. Mensen vinden het makkelijker om thuis iets in een mandje te gooien en dat op te halen”, vertelt hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?