- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Metro Group, het Duitse moederbedrijf van Makro, Metro en Media-Markt, heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug. De retailgroep maakte onverwacht veel verlies door de herstructureringskosten in België en de terreurdreiging in Europa.
Metro Group boekte in het derde kwartaal van 2016 een omzet van 13,6 miljard euro, een daling van 2,7%. Ook de operationele winst daalde tot 154 miljoen, terwijl analisten rekende op een winst van 182 miljoen euro. De EBITDA of het operationeel resultaat voor afschrijvingen ging 36 miljoen in het rood, vooral door kosten verbonden aan de herstructureringen in België, Duitsland en Italië. Die betekenden een meerkost van 190 miljoen euro voor Metro.
Daarnaast wijst Metro ook naar de terreurdreiging in Europese landen. Die heeft volgens voorzitter Olaf Koch “een impact op de manier waarop mensen uiteten”. Ook tijdens het EK voetbal werd er minder op restaurant gegaan, zegt Koch.
Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet 7,1 miljard euro (-4,5%), terwijl elektronicatak Media-Saturn met 1,5% vooruitging (4,7 miljard euro). Ook online groeit Media-Saturn met 7,8%.
Ondanks de tegenvallende cijfers, houdt Metro vast aan zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar. De retailer zegt ook dat het op schema zit met de plannen om de groep op te splitsen in een foodtak (Metro/Makro) en Media-Saturn tegen half 2017.
In België kondigde Metro-dochter Metro/Makro onlangs een nieuwe herstructurering aan. Daarbij worden Metro en Makro gesplitst, wordt de positionering van beide enseignes onder handen genomen, en verdwijnen 500 banen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?