Het volledig nieuwe Europees Distributiecentrum EDC van Van Marcke
- Van Marcke viert 90-jarig bestaan met volledig nieuwe Europees Distributiecentrum EDC
- Doel van deze grootste investering ooit? Voortrekkersrol in zorgzaamheid voor mens en milieu uitspelen
- Het 80.000m² grote distributiecentrum werd in slechts 11 maanden tijd gebouwd
Dit jaar bestaat Van Marcke 90 jaar. De kroon op het werk van het familiebedrijf is zonder twijfel het volledig nieuwe Europees Distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers). Met dit distributiecentrum – haar meest recente en grootste investering ooit – bewijst Van Marcke eens te meer haar voortrekkersrol in zorgzaamheid voor mens en milieu.
CO2- neutraal distributiecentrum
Het EDC is sinds september volledig operationeel en werd vandaag aan de verzamelde pers voorgesteld door Caroline Van Marcke, CEO. "Het 80.000m² grote distributiecentrum werd in slechts 11 maanden tijd gebouwd en vervangt het oude DC dat uit 8 verschillende delen bestond en uit zijn voegen was gebarsten. Nog eens 10 maand later was de volledige verhuis van alle voorraden een feit. Het gaat om meer dan 30.000 SKU's en maar liefst 3,8 miljoen producten. Het EDC is dankzij de inzet van alle medewerkers heel snel operationeel en levert nu reeds een veel hogere servicegraad dan voorheen", aldus de trotse CEO.
Als alles naar planning verloopt, zullen ook de kantoren op deze nieuwe site in Aalbeke, nabij de Franse grens en vlak naast de E17, in augustus gecentraliseerd worden. Het distributiecentrum bedient naast België, ook de andere Europese landen waar Van Marcke actief is: Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland en tevens de e-commerce activiteiten van Sanitairwinkel, een van oorsprong Nederlandse sanitair webshop waar Van Marcke een participatie in heeft. De groep haalt een omzet van 483 miljoen euro (US inbegrepen), waarvan 330 miljoen in ons land worden gerealiseerd. De keuze van de locatie is niet toevallig. "Wij focussen sterk op groei in Frankrijk, wat deze site uiteraard interessant maakt", stelt Caroline Van Marcke. "Even belangrijk zijn de inspanningen en investeringen die geleverd werden en worden om het EDC volledig CO2- neutraal te maken. Dat zal het geval zijn eens de 15.500 zonnepanelen op het dak zijn geïnstalleerd, één van de grootste dakinstallaties in België met een vermogen van 4400 kWp. Maar ook de verwarming is geothermisch, het koelingssysteem gebeurt door eeen vernevelingssysteem en we hebben als eerste in België ons eigen waterzuiveringsstation waardoor wij tot 100 dagen onafhankelijk van enige watertoevoer kunnen opereren!"
Een bezoek aan het EDC leert ons alvast dat er een hoge mate van automatisering plaats vindt, onder meer dankzij de inzet van "Gloria" een stapelrobot, maar ook andere speciaal ontwikkelde toestellen bijvoorbeeld voor het transporteren en stockeren op grote hoogte van buizen. Je ontdekt er meer over in de fotoreportage.
Een bewuste strategie
Als tussenpersoon kiest Van Marcke voor een drieledige strategie: service driven logistics, value added products and services en network orchestrator.
De CEO licht toe: "Als tussenpersoon kunnen wij ons niet meer veroorloven om enkel maar een box-mover te zijn. Dan worden wij zo vertrappeld door pure players zoals Amazon. Wij moeten toegevoegde waarde bieden. Dat doen we enerzijds met dit distributiecentrum dat volledig gecentraliseerd is inclusief een verpakkingsafdeling. In tegenstelling tot sommige van onze collega's opteren we voor één centraal magazijn. Aangezien wij producten met lage rotatie verdelen en leveringen haast altijd een combinatie van verschillende items zijn, zou een spreiding over het grondgebied enkel maar leiden tot een hoger voorraadniveau. Vervolgens bieden we diensten met toegevoegde waarde: bestellen voor 17u (18 u online en vanaf september zelfs tot 21u) is leveren de volgende ochtend. Daarnaast voorzien we heel wat diensten die onze klanten-installateurs helpen tijd te besparen. Het VAM Solutions Center doet berekeningen, VAM Engineering doet hetzelfde voor studieburelen en dergelijke, VAM Services neemt bepaalde taken zoals in dienst stellingen of ketelonderhoud over van installateurs, de VAM College zorgt voor opleidingen en tenslotte hebben we met Izola Bank ook een financiële meerwaarde bv onder vorm van factoring of kredietverstrekking. De derde peiler van onze strategie vergt wellicht wat meer uitleg. Onder de noemer Van Marcke Installs helpen we de consument om een installateur te vinden. Wij hebben meer dan 2 miljoen websitebezoekers die we linken aan onze 12000 klanten-installateurs. Wij coödineren alles en factureren aan de ene kant de consument en betalen aan de andere kant de installateur die zo meer financiële zekerheid geniet."
Van Marcke en CSR
De corporate social responsibility is duidelijk een aandachtspunt voor het Belgisch bedrijf. Zo noemt Caroline Van Marcke zich op vlak van CSR en ecologie een activiste en is ze klimaatambassadrice met Sign for my future: "Als je weet dat 50% van de CO2- uitstoot voortkomt uit verwarming, er 52% van ons water wordt verspild en onze business net hierom draait, dan moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen. Als we de doelstellingen van Parijs willen halen, zouden alle verwarmingsketels moeten vervangen worden door warmtepompen. Om dat te bereiken zouden er in plaats van 8000 per jaar, maar liefst... 360.000 per jaar van moeten worden verkocht en geïnstalleerd. Hoog tijd dus voor een versnelling van de inspanningen."
Over de groep Van Marcke
De groep Van Marcke is een Belgische onderneming met familiaal aandeelhouderschap. Ze werd in 1929 gesticht te Kortrijk door Raymond Van Marcke en wordt op heden bestuurd door Caroline Van Marcke.
Van Marcke, wereldwijde challenger in warmte en water, is een gespecialiseerde groothandel die de distributie verzorgt van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal, evenals duurzame oplossingen voor water en warmte. Het bedrijf is marktleider in België en Luxemburg. Caroline Van Marcke shcat het marktaandeel op 35%. Daarnaast bezit de groep ook de ‘Izola Bank’ en enkele productiebedrijven.
De groep telt ongeveer 1.600 medewerkers (waarvan ongeveer een 1.200 in België), 19 toonzalen in België, Luxemburg en Frankrijk en 132 winkels wereldwijd voor professionele klanten. Ze investeerde 75 miljoen euro in het revolutionair nieuw distributiecentrum.