iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
H&M rapporteerde donderdag bemoedigende halfjaarcijfers, die de langetermijndoelen dichterbij brengen. "De omstandigheden voor verdere groei en verbeterde winstgevendheid blijven zich gunstig ontwikkelen", aldus CEO Helena Helmersson.
De netto-omzet van het Zweedse modeconcern H&M steeg in de eerste helft van het nieuwe boekjaar (december tot mei) met 9% (+1% in lokale valuta) tot SEK 112,5 miljard (€9,5 miljard). Het bedrijfsresultaat bleef stabiel op iets minder dan SEK 5,5 miljard (€470 miljoen), wat overeenkomt met een operationele marge van 4,9%, vergeleken met 5,3% eerder. Onder de factoren die van invloed waren op de resultaten in de eerste helft van het jaar, wijst het bedrijf in het bijzonder op de hoge grondstof- en vrachtkosten, de sterkte van de Amerikaanse dollar, de hogere energiekosten en de effecten van de sluiting van de activiteiten in Rusland.
H&M is ook van mening dat het tweede kwartaal het bedrijf in staat stelde om "een aantal verdere belangrijke stappen" te zetten in de richting van het behalen van haar doelstellingen. De operationele winst voor de periode was iets lager dan een jaar eerder, maar overtrof nog steeds de verwachtingen van analisten, terwijl de operationele winstmarge 8,2% bedroeg. "We hebben onze omzet in veel markten verhoogd ondanks verminderde koopkracht en ongunstige weersomstandigheden vergeleken met vorig jaar," zei Helena Helmersson, CEO van de Groep. "De zomercollecties zijn goed ontvangen en het derde kwartaal is goed van start gegaan. De voorwaarden voor verdere groei en verbeterde winstgevendheid blijven zich gunstig ontwikkelen. De externe factoren die van invloed zijn op onze inkoopkosten blijven verbeteren, het werk aan het kosten- en efficiëntieprogramma gaat op volle kracht door en veel van het werk dat we de afgelopen jaren hebben gedaan, begint vruchten af te werpen". Ze concludeerde: "Onze langetermijndoelstellingen blijven ongewijzigd. Vanaf volgend jaar verwachten we een operationele marge van 10% te behalen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?