De producten van H&M en H&M Home worden nu ook verkocht via Tmall, Alibaba's online marktplaats. Hiermee wil de Zweedse kledingroep haar omzet in China vergroten. Tmall, van zijn kant, gaat wereldwijd zes ‘procurement’ centra openen - ook in Europa - om overzeese verkopers te helpen op de Chinese markt.
De H&M-groep worstelt al een tijdje met een vertraging van de omzetgroei, waardoor het aandeel sinds 2015 zakt. Het grootste deel van de verkoop gebeurt nog steeds in Europa, maar die markt is matuur en zeer concurrentieel. De groep ziet de toekomstige groei dan ook vooral in nieuwe markten zoals China. Vorig jaar boekte H&M 200 miljard kronen omzet in China (op een totale omzet van 11 miljard kronen).
H&M lanceerde in China een eigen webwinkel in 2014, maar de Zweedse groep wil nu de onlineverkoop opkrikken door samen te werken met Tmall. Het is de eerste keer dat de groep haar belangrijkste kledingmerk ook via een marktplaats verkoopt. Een van de nevenmerken, Monki, wordt in China wel al via Tmall verkocht.
Marktplaatsen domineren
In China wordt de e-commerce gedomineerd door marktplaatsen, waarvan de grootste Tmall van Alibaba en Taobao de grootste zijn. Verscheidene Westerse kledingmerken, zoals Zara en Gap, stapten al een paar jaar geleden over naar Tmall.
Volgens Magnus Olsson, China country manager van H&M, zal de samenwerking met Tmall niet alleen de omzet kunnen vergroten, maar ook de weg vrijmaken voor het openen van winkels in kleinere Chinese steden waar de naamsbekendheid nog beperkt is. De prijzen en het assortiment op de marktplaats zullen weinig verschillen van die op de Chinese webwinkel van H&M.
Tmall opent procurement centrum in Europa
Voor de crossborder e-commerce in China heeft Tmall in 2014 een apart kanaal opgestart, Tmall Global. Die gaat nu wereldwijd zes ‘procurement’ centra openen om overzeese handelaars en webshops te ondersteunen bij hun verkoop op de Chinese markt. Deze centra komen in Japan, Zuid-Korea, Hong Kong, Europa, Amerika en Australië, kondigde Tmall’s voorzitter Jet Jing, aan. Wanneer en waar ze opengaan, zei hij niet.
Deze centra zullen overzeese bedrijven helpen om hun producten in China beter aan de man te brengen door hen meer inzicht te geven in de gewoontes en voorkeuren van de Chinese consumenten. Zo kunnen ze beter beslissen welke producten zij er op de markt moeten brengen.
Tmall Global heeft nu ongeveer een kwart van de Chinese crossborder e-commerce markt in handen. Die groeit enorm snel, omdat de Chinese consumenten tuk zijn op buitenlandse producten. Men voorziet tegen 2019 een verdubbeling van de verkoop tegenover 2016, tot bijna 100 miljard dollar. Op Tmall Global worden vandaag al 18.000 merken uit 74 landen verkocht.