Is er nog plaats voor nieuwe merken op de sterk verzadigde voedingsmarkt? Bij ontbijtgranenspecialist Holie’s is het antwoord eenduidig positief. Retailers staan open voor producten met een meerwaarde en een vernieuwende marketingstrategie.

Krokante ontbijtgranen zonder toegevoegde suiker of zoetstoffen. Het klinkt eenvoudig. Toch bevatten ontbijtgranen van de meeste grote merken, gezondheidsclaims ten spijt, nog (te) veel suiker, zegt Valentijn van Santvoort van Holie’s. “Mensen denken dat ze suikervrij eten, maar dat blijkt niet uit de ingrediënten: honing, glucose, fructose …”, vertelt hij.

Holie’s werd opgericht in 2018, in 2019 ging men de Nederlandse markt op, in 2020 volgde België. “Mensen zaten te wachten op écht gezonde ontbijtgranen”, zegt Van Santvoort. “We begonnen met ontbijtgranen voor kinderen, later volgden granola, krokante muesli en nu ook tussendoorrepen.”

Functionele benefits

Holie's Food
©

Holie's Food

Het weglaten van toegevoegde suikers en zoetstoffen is niet het enige wat Holie’s uniek maakt. “We voegen er functionele benefits aan toe”, licht Valentijn van Santvoort toe. “Meer proteïnen en meer vezels, bijvoorbeeld.” En daar is vraag naar. Consumenten hebben sinds de coronacrisis meer aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. “Wij kwamen op een goed moment”, stelt Van Santvoort vast. “We zijn een écht alternatief voor de grote spelers en willen geen nichespeler zijn, maar een A-merk.” Het assortiment bestaat op dit moment uit 20 SKU’s in drie categorieën: granola, krokante muesli en, nieuw, crunchy bars. Ook die laatste categorie wil Holie’s op zijn kop zetten.

Megagroei

Holie’s is in Nederland de nummer 2 van de categorie, in België nummer 4, hoewel het merk (nog) niet in alle supermarkten te vinden is. De omzet bedraagt 13 miljoen euro en in België groeide men vorig jaar met 100%. “In 2025 mikken we op 20 miljoen euro omzet”, zegt Van Santvoort. “Na Nederland en België wordt de aanval ingezet in het Verenigd Koninkrijk. En nadien volgt misschien de stap naar de Verenigde Staten, waar suiker een nog groter probleem is dan bij ons. Bovendien zijn we een klein en wendbaar bedrijf, we kunnen snel schakelen en binnen het half jaar nieuwe producten op de markt brengen.”

Marketing met humor

Holie’s ondersteunt in 2025 de groei met nieuwe producten en met een uitgekiende marketing. “We hebben altijd veel tijd en creativiteit besteed aan het bouwen van een sterk merk”, zegt Van Santvoort. “Ons inhouse talent creëert aandacht voor de suikerproblematiek op een humorvolle manier.” In 2025 komen er digitale marketingacties op sociale netwerken (“don’t interrupt, but entertain”), naast printadvertenties en outdooraffiches, waarvoor het creatieve team zal samenwerken met een Belgisch team voor de juiste lokale accenten. Fun en gezondheid kunnen hand in hand gaan!