De omzet van private label-producten groeide vorig jaar in Europa tot 352 miljard euro. Ze zorgen er grotendeels voor dat de FMCG-markt heropleeft.

Uit cijfers van NielsenIQ blijkt dat huismerken vorig jaar hun Europees marktaandeel met 0,11 procentpunt zagen stijgen vergeleken met 2023. Dat meldt PLMA, de organisatie van private labelfabrikanten. Huismerken bereikten een omzet van 352 miljard euro ofwel 38,1% van de totale FMCG-markt. Er was een stijging voor private labelproducten in 9 van de 17 onderzochte landen. In tien Europese landen hebben huismerken een marktaandeel van meer dan 30%, in vijf zelfs meer dan 40%. De sterkste groei was er in Spanje met een stijging van het huismerkaandeel van 1,2 procentpunt, gevolgd door Tsjechië (+0,5 procentpunt), Portugal (+0,4 procentpunt) en Frankrijk (+0,4 procentpunt). Zwitserland blijft de sterkste private label markt met een aandeel van 52,0%. Na een daling van de volumes in 2023 is de FMCG-markt aan het herstellen. Het totale volume steeg in 2024 met 1,27%. Huismerken zijn cruciaal bij die opleving. Ze zorgen voor meer dan 75% van de totale groei. Volgens NielsenIQ geeft 50% van de consumenten wereldwijd aan dat ze meer bereid zijn om huismerkproducten te kopen. 40% is bereid om er een hogere prijs voor te betalen als ze een superieure kwaliteit zien. Dat zwengelt een evolutie aan die al eerder te zien was bij distributiemerken: ze worden meer kwalitatief en competitief met A-merken.