Icefactory
Icefactory, dat in 2008 startte met de productie van ijsblokjes en crushed ice, is de grootste producent en distributeur in België en Nederland. En daar stoppen de ambities van het bedrijf uit Beerse niet: Icefactory wil namelijk ook marktleider worden in Europa.
De onderneming behaalde zijn succes in de horeca, maar ook op grote schaal bij consumenten via de eventsector, festivals en privéfeesten. Door zijn fabriek te heropenen op de voormalige IJsboerke-site versnelt Icefactory zijn capaciteit en groei, en komt het dus stapje per stapje dichter bij zijn doel om de rest van Europa te veroveren. Michael Beers, CEO van het bedrijf, maakt geen geheim van zijn ambities: “Om competitief te blijven en onze groei verder mogelijk te maken hebben wij onze volledige installatie verhuist naar een nieuwe locatie, waar onze dagproductie van 120 ton gefaseerd zal worden opgetrokken naar 240 ton/dag. Ook werd de opslagcapaciteit gevoelig opgetrokken van 900 naar 5.500 palletplaatsen in onze vrieshal. Hierdoor behoren wij tot één van de voornaamste producenten in het segment van de productie van tube-ice in Noord-Europa.”
Icefactory Europe verdeelt zijn producten nationaal en internationaal vanuit zijn site in Beerse. Er worden ijsblokjes afgeleverd van 1 doos aan de eindgebruiker tot volle camions met 1.848 dozen aan retailers. Toen het bedrijf met de productie begon, leverde het aan de lokale horeca, groothandelaars, events, zomerbars en privéfeestjes. Mond aan mond reclame deed volgens Michael Beers de rest, waardoor het een voltijdse job werd om iedereen te kunnen leveren. “Onze éérste retailklant was Colruyt, waar enkel tijdens de zomer ijsblokjes werden verkocht. Dit groeide snel uit naar een product dat heel het jaar gekocht werd met duidelijke pieken in de zomer en tijdens de kerstperiode. Andere supermarkten in België volgden snel deze trend en de ice business in België was een feit”, vertelt hij. “Vandaag gaat onze afzetmarkt verder dan België, zo leveren we momenteel aan retailers in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Polen, Scandinavië.”
Wat transport en logistiek betreft, geeft de CEO toe dat het veel energie en logistiek vergt om ijsblokjes naar alle hoeken van Europa te krijgen. Maar is het echt milieuvriendelijk om ijs over de weg te vervoeren? Michael Beers: “Wij werken met de grootse logistieke spelers in Europa die gespecialiseerd zijn in actieve koel en vriestransport. Zij rijden dagelijks tussen veel Europese landen en dankzij onze en andere Belgische producten denk maar aan frietjes en roomijs, rijden er nooit lege vrachtwagens terug naar bijvoorbeeld Noorwegen om dan vis te exporteren naar België. Daarnaast trachten onze vervoerders steeds op zoek te gaan een manier om “schoner” te rijden en zoeken we naar elektrische en waterstofoplossingen.”
Duurzaamheid
“Door het gebruik van zonnepanelen reduceren we onze ecologische voetafdruk bij de productie en opslag van onze goederen. Het elektriciteitsverbruik zakt op zonnige dagen met 50%. Door deze innovatieve techniek te gebruiken is onze machinekamer energie-efficiënter. Ook gebruiken we het natuurlijk en milieu onbelast product NH3 om ijsblokjes te maken. Daarnaast werden de isolerende wanden van de vrieshal (was reeds aanwezig op onze nieuwe site) dit jaar volledig vervangen door nieuwe panelen met een hoge isolatiewaarden zodat dit ook bijdraagt aan de energie-efficiëntie. Binnenin de vrieshal werden de oude palletrekken afgebroken en vervangen door drive-in racks met pallet shuttles, dit maximaliseert de nuttige opslagcapaciteit en komt het energieverbruik voor de vrieshal en rollen materiaal (minder kilometers per dag) ten goede”, vervolgt onze gesprekspartner. En dat is niet alles. “Elke regendruppel wordt opgeslagen in een ruimte onder de vloer van de vrieshal. Dit water heeft een isolerende functie naar de vrieshal toe en wordt deels ingezet voor de productie (toevoer naar onze condensors), hierdoor besparen we 1.000.000 m3 leidingwater per jaar.”
Ijsblokjes kunnen makkelijk zelf thuis gemaakt worden. Hebben consumenten de producten van Icefactory dan wel nodig? “Het klopt dat iedereen zelf ijsblokjes kan maken in zijn eigen diepvries. Maar als je een groep mensen uitnodigt zal je steeds onvoldoende ijsblokjes hebben en dan is een zakje ijs in je diepvries wel handig”, verklaart Beers. Icefactory heeft trouwens ook een kleine afdeling “The Clear Ice Company”, die handmatig ijsblokjes maakt op bestelling. Daarbij kan er zowel een logo of eventueel de naam van de zaak gedrukt worden in reliëf. Deze afzet is voornamelijk voor restaurants, hotels en cocktailbars die zich willen onderscheiden. Icefactory speelt trouwens ook volop in op nieuwe trends. Zo laat de CEO weten dat het bedrijf een nieuwe industriële productiemachine heeft ontwikkeld om iceballs te maken. Die machine is 10 keer efficiënter als de huidige op de markt. “Hiermee zullen we in 2024 van start gaan”, besluit hij.