Na een lange overgangsperiode is het eindelijk zo ver: de gegevens van het consumentenpanel CPS GfK worden voortaan verwerkt en verkocht onder de naam YouGov. Davy Van Raemdonck, director YouGov Consumer Panel België en Nederland, stelde ons de nieuwe merkidentiteit van het bedrijf voor en lichtte meteen ook de strategie toe.  

Davy, jullie gaan nu definitief door het leven als YouGov! Maar het is misschien goed om de lezers nog even te herinneren aan de redenen van deze verandering en de verschillende stappen die tot die nieuwe identiteit hebben geleid?

Daarvoor moeten we eerst terug naar de zomer van 2022, toen de fusie van GfK met NielsenIQ werd aangekondigd. Het duurde een hele tijd voor de Europese Commissie instemde met die deal. De goedkeuring kwam er pas in maart 2023, en ging gepaard met een voorwaarde voor zestien van de zeventien betrokken Europese markten. De Commissie had namelijk geen bevoegdheid om te bepalen wat er zou gebeuren op de zeventiende markt, Rusland. Die voorwaarde was dat de activiteiten van GfK op het gebied van ‘consumentenpanel’ geen deel zouden uitmaken van de fusie en zouden worden overgelaten aan een derde partij. En in juli 2023 zijn ze inderdaad verkocht aan YouGov.