- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea wil naar de stad te trekken, nu de aantrekkingskracht van winkels langs grote banen afneemt. De meubelgigant werkt aan de uitwerking van een stedelijk verkooppunt en werkt aan e-commerce en thuislevering, zo melden Reuters en The Financial Times.
In een gesprek met The Financial Times zegt Jesper Brodin, CEO van Ikea, dat hij verschillende winkelformaten wil testen. Meer bepaald in Kopenhagen hoopt de Zweedse meubelreus een stadswinkel te openen in 2020. "We kunnen niet wachten om het stadscentrum in te nemen", aldus Brodin, eraan toevoegend dat de tests met nieuwe formaten volop bezig zijn.
Ikea heeft al tests gedaan met afhaalpunten in stadscentra, net als kleinere winkels in regionale agglomeraties, ondersteund door zijn grote winkels die in de periferie van grote steden liggen. Verschillende concepten zagen het levenslicht: een showroom gewijd aan de keuken in Stockholm, een winkel gewijd aan de slaapkamer in Madrid, etc.
Vandaag zijn er meer concrete testplannen, waarvan er enkele volgend jaar zullen onthuld worden. Behalve de showroom in Kopenhagen zou Ikea volgens persagentschap Reuters in 2019 een showroom openen in Greenwich. "We gaan niet alleen de keuken en de slaapkamer onder de kijker brengen, maar ook de huiskamer, het geheel van onze collectie of een deel ervan. Dat is waar we in de toekomst naar toe gaan", aldus Brodin.
Door stadswinkels op te starten hoopt Ikea een nieuw soort consument te bereiken: stedelijk en zonder eigen wagen. Tegelijk investeert de Zweedse winkelketen in e-commerce en wil het ook een antwoord bieden op de groeiende vraag naar thuisleveringen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?